Sam Fender behoort tot de muzikale Fender familie. Niet dat ze de gitaren uitgevonden hebben maar zijn vader Alan en Broer Lyam zijn tevens singer-songwriters. Zijn debuutalbum Hypersonic Missiles kreeg in Nederland de nodige aandacht, maar werd in UK een grote hit. Nu is het aan de opvolger Seventeen Going Under dat weer vol staat met prachtige liedjes.

Zo weet Fender het album lekker te beginnen met het single en het titelsong en ‘Getting Started’. Opvallend is zijn stemgeluid dat prettig klinkt. Toch weet album nog geen hit te leveren hoewel het lekkere pakkend uptempo nummer ‘Aye’ met handclaps  en het ‘Get You Down’ potentiële hitsingles zijn. Met ‘The Leveller’ krijgt het album even een andere sfeer dat in mijn oren wel wat eerder mocht gaan gebeuren. Daarna komt de  popballad ‘Mantra’ ook beter uit de verf. De gitaarsolo’s krijgen op dit album een prominente plek in de songs.
Toch krijg ik aan het eind van het album het idee dat de laatste songs niet erg spannend zijn en misschien tot de vulling van het album behoren. Maar het kan ook zijn dat wanneer je meerdere keren luistert, het wel werkt. De eerste driekwart van het album was ook mooi geweest.

Maar nu is er een bonus album er aan toegevoegd. Het is een live album van Fender dat opgenomen is in New Castle.  Dit maakt het totaal van het album beter. Naast de twee extra songs die aan het studio toegevoegd zijn, is het live album vooral de meerwaarde.  De live songs zijn zeker van meerwaarde. Het is levendiger dat de studio versie en je merkt de sfeer van het geheel. Voor een groot gedeelte weet de man het album live te vertolken. Het publiek zingt de koortjes in volle borst mee en het met ‘Seventeen Going Under’ en het afsluitende ‘Hyersonic Missiles’ weten we weer waarom hij zo populair is.  Wanneer je het album nog niet hebt, dan is deze versie zeker een aanrader!

7 december 2022