De Amerikaanse Southern Rock band Drive-By Truckers kenmerkte zich in het begin vooral door een country-sound. Met Patterson Hood, Mike Cooley, Brad Morgan, John Neff, Shonna Tucker en Jason Isbell was het één van de meest inspirerende acts van die periode.

‘Plan 9’ is een livealbum uit deze glorietijd. Het is een concert dat men opnam op 13 juli 2006 ter ere van het 25-jarig bestaan van hun toenmalige platenlabel Plan 9. Het album geeft de kracht van deze band op het podium goed weer. Toch is er ook een droevige kant aan dit album. Hood weet nog dat dat de brute moord op Bryan Harvey (House of Freaks) en zijn hele familie, een grote indruk op zijn band en Amerika had. “Deze band is een familieband en dit greep ons erg aan,” aldus Patterson. “Daarnaast speelde er in de band ook andere zaken die uiteindelijk tot het vertrek van enkele bandleden leidde.” Het gehele inverview met Patterson Hood is op deze site te lezen. Het concert werd opgedragen aan de Bryan en Kathryn Harvey Foundation, waar Hood het nummer ‘Two Daughters and a Beautiful Wife’ voor schreef.

Het bracht de band naar een meer rock-georiënteerde stijl. Het is duidelijk dat Jason Isbell verantwoordelijk was voor de country-sound van de band. Dit doet hij nog steeds, en met veel succes. Wat dat betreft was het een goede keus dat eenieder zijn of haar eigen weg ging.
Toch is het mooi dat dit album nu een officiële release kent. Het talent en de kwaliteiten van toen zijn goed te horen. In de wandelgangen was dit album al wel eerder beschikbaar, en werd een Recordstore-exemplaar in 2020. Het album kent een mooie verzameling van songs uit deze periode, waaronder ‘Aftermath USA’, ‘Feb 14’ en ‘Gravity’s Gone’ van het album ‘A Blessing and a Curse’.

Het tweede deel van het album is meer rock-georiënteerd met nummers als ‘Shut Up And Go’, ‘Let There Be Rock’ en het Stones-nummer ‘Moonlight Mile’.
Drive-By Truckers staat volgend jaar juni in Paradiso te Amsterdam

17 oktober 2021