Vorig jaar augustus was er het live album Live In The United Kingdom 2023 van de Amerikaans/Britse formatie Beaux Gris Gris & The Apocalypse. Nu de stofwolken van die release zijn opgetrokken is er met Hot Nostalgia Radio nu een nieuw studioalbum, hun derde.

Live reputatie

Die dubbel-cd met de live-registratie van vorig jaar maakte meer dan duidelijk dat deze band een breder podium verdient op basis van hun muzikale kwaliteiten en inhoud. Je spreekt het overigens uit als B-Gree-Gree! Dat live-album was op zich geen verrassing want juist vanwege hun energieke optredens hadden ze al een behoorlijk fanbase en reputatie opgebouwd. De band, die rond de zeer flamboyante zangeres Grea Valenti (Well Hung Heart) en gitarist Robin Davey (The HOAX) is opgebouwd, brengt een energieke mix van Bluesrok, Americana en Soul. En deze elementen zijn ook op de 14 tracks op Hot Nostalgia Radio weer meer dan voldoende aanwezig.

Ineens zijn daar blazers

Het album begint met de energie Rock ’n Roller ‘Oh Yeah!’. Van 0-100 in 5 seconden is misschien wel een juiste omschrijving van het gevoel dat je bij deze rocker bekruipt. Stevig drumwerk, vette gitaren én een solo en natuurlijk Grea met haar stem. Vervolgens pakt de band met het stuwende ‘Wild Woman’ door, waarbij het tempo iets lager ligt, de gitaarriffs wat vetter zijn aangezet maar de dynamiek enorm is. Het met Southern Rock doorspekte ‘Satisfy You Queen’, een ideaal nummer voor een liveshow, sluit het eerste deel af en zorgt dat je ook even op adem moet komen van al die adrenaline. Bij ‘Middle Of The Night’ horen we ineens blazers en dat vleugje soul zorgt voor een aangename afwisseling.

Uitzonderlijke stem

Op dit derde album zijn er natuurlijk ook nummers die wat minder energiek zijn en gaandeweg kiest de band voor wat meer nuancering en gelaagdheid. Luister maar eens naar het uiterst dansbare ‘Sad When I’m Dancing’ dat wellicht herinneringen naar Bette Midler’s ‘Beast of Burden oproept. Of anders de soulvolle ballad ‘All I Could Do Was Cry’, waar we ook die blazers weer terug horen. Op dit soort nummers horen we qua stemgeluid ook een andere Grea en wordt pas echt duidelijk over wat voor een uitzonderlijk bereik ze beschikt. Dit wordt ook meer dan duidelijk bij het wat ingetogen ‘The Runaway’ dat gaandeweg tot een climax komt en ‘Harder To Breathe’. Dit deel van het album is wat rustiger en hier toont de band hun muzikale creativiteit

Zelfs Tex-Mex…..

Hierna gaat het tempo even weer wat omhoog met ‘Don’t Let Go’, met een hoofdrol voor Sam Robertson op keys, maar de dynamiek van het eerste deel komt niet meer terug. Op zich is dat niet erg want de band laat op deze manier zien dat ze veel meer kunnen dan alleen maar energieke rocksongs. Zo is ‘Penny Paid Rockstar’ is een fraaie Bluesballad en richting het einde zijn er nog twee puntgave verrassingen; het uiterst radiovriendelijke ‘Marie’ en de Tex-Mex afsluiter ‘Mama Cray’ zorgen voor een mooi evenwicht. Hot Nostalgia Radio klokt met 14 tracks een speelduur van iets meer dan drie kwartier en verveelt geen moment. Beaux Gris Gris & The Apocalpyse levert met dit derde album waarschijnlijk het meest ambitieuze album tot op heden af. Veel luisterplezier!

31 mei 2024