De Amerikaans/Britse formatie Beaux Gris Gris bracht onlangs Live In The United Kingdom 2023 uit. Een ijzersterke weergave van drie weken toeren door de UK, bewust en onbewust vastgelegd met een dubbel-cd als eindresultaat.

Bluesrock, Americana en Soul

Ga er maar aan staan; een dubbel-cd met 28 nummers en met een speeltijd van twee en een half uur. We hebben het hier over het album Live In The United Kingdom 2023 van Beaux Gris Gris & The Apocalypse. Je spreekt het trouwens uit als Bo-Gree-Gree! De formatie die inmiddels een behoorlijke live-reputatie heeft opgebouwd bracht eerder twee studioalbums uit en deze live-registratie geeft ons een beeld van drie weken toeren door de UK waar naast werk van die beide albums ook een aantal covers opgenomen zijn. De band speelt een mix van Bluesrock, Soul en Americana en de leden hebben vrijwel allemaal al een muzikaal verleden achter de rug. De flamboyante zangeres Grea Valenti kennen we nog van Well Hung Heart, gitarist Robin Davey van de Britse Bluesrockformatie The HOAX, evenals drummer Mark Barrett.

Rauwe emotie

De concerttour bestond uit een aantal optredens in theaters en clubs. Zo zijn de Cd’s ook verdeeld en krijg je een goed beeld waartoe de band in staat is. ‘When My Baby Was Rich’ is een onvervalste Rock ’n Roller, ‘Heart Breaker’ een vuige Bluesrocker en met ‘Louisiana  Good Ride’ worden we getrakteerd op een ijzersterk staaltje Southern Rock met een excellerende Davey op gitaar. Daar zet de band dan weer nummers als ‘Alone’ en ‘Bungalow Paradise’ tegenover die juist wat klein wordt gehouden. Fraai is ‘Baby Baby’ dat knap wordt uitgebouwd en waar we die kenmerkende rauwe emotie nog maar eens in de stem van Greta terug horen. Zoals gezegd speelt de band ook af en toe een cover en zo horen we Springsteens ‘I’m On Fire’ voorbijkomen naast een verrassend knappe uitvoering van ‘Make It Wit Chu (Queens Of The Stone Age) en een stuwende uitvoering van ‘Fistful Of Dirt’, een cover van Davey’s voormalige band The HOAX.

Bevlogenheid

Deze plaat nodigt uit om te blijven luisteren en je onder te dompelen in de sfeer die zo’n live concert met zich meebrengt. Voor deze recensent was het een eerste kennismaking met deze band en na het horen van deze geweldige live-registratie is de wens hoog om met terugwerkende kracht de eerder uitgebrachte studioalbums ‘Love and Murder’ en ‘Good Times End Time’ te gaan beluisteren. Mooi dat het DNA van Amerikaanse en Britse muzikanten in deze band met elkaar verbonden worden waarbij naast het muzikale aspect vooral het plezier en de bevlogenheid van deze plaat, evenals de prachtige albumcover, af spat. Veel luisterplezier!

Beaux Gris Gris Live:
13 oktober : Hengelo
15 oktober : Dongen