ZZ Top – RAW

‘That Little Ol’ Band From Texas’, het zijn de woorden waarmee de kleine mega bluesrock act ZZ Top hun show mee begint. Het is nu ook de titel van de Netflix docu over deze band uit Texas. De film kent diverse muzikale invullingen waarvan een set van de Gruene Hall. Dit staat in het Texaanse stadje Gruene en is een van de oude theaters van Texas. Het past in de lijn van ZZ Top om daar te spelen. Al is het ook een ode aan de overleden bassist Hill die hier nog optimaal aanwezig was. Een ode omdat ZZ Top nu 50 jaar had bestaan.

Het album RAW kent de songs die daar zijn opgenomen. Het is hun oefenruimte waar ze opname van de songs maakten en hierdoor de ruwe mixen ontstaan. Toch is RAW een goed gemixte opname waar alles in balans is gezet. Lekker dikke bas lijnen die al flubberend door de songs rammelen. Pompende drums die Billy Gibbons de ruimte geeft om zijn gitaarspel er op los te laten.

Met het Brown Suger van hun eerste album weet men de blues a la ZZ Top direct neer te zetten zoals dit in de tijdlijn is terug te vinden. Een platte ‘Tush’ en het ‘La Grange’, of het onbekendere bluessong ‘Thunderbird’ en het gedreven ‘Heard It On The X’ zijn allen even puur op tape gezet.

Wanneer de Eliminatior songs ‘Legs’  en de grote hit ‘Gimme All Your Lovin’’ klinken, zijn ze heerlijk ruw en strak gestuurd. Geen elektro drums en overdubs, maar strak in het geheel zonder poespas.

Het juweeltje van ZZ Top is het ‘Blue Jean Blues’ waar de spijkerbroek vol van de olie en het klussen aan de motor in een heerlijk laidback blues wordt verteld. Het is zeker een aanbeveling om deze docu op netflix te gaan zien!

24 juli 2022