Tussen 1973 en 1988 was er  de Ferry Maat’s Soulshow en tegenwoordig is er op de zaterdagavond op de radio Soul Night. Als de DJ’s oog voor nieuw talent hebben zullen ze zeer binnenkort aandacht besteden aan het debuutalbum ‘Flawed By Design’ van de Amerikaanse singer/songwriter Wolfgang Valbrun.

Een “groove” en een deja-vu naar Motown

‘Sun Don’t Shine’ is waarschijnlijk de gedroomde opener en wordt gekenmerkt door een fijne “groove”. De strakke baslijn en evenzo drumwerk vormen de basis voor die “groove” en worden aangevuld met blazers en hier en daar een gitaarriff. Verder is daar meteen die krachtige, warme stem van de Amerikaan die echt “spot-on” is. Vervolgens gaan we met ‘Cyclone’ enkele decennia terug in de tijd voor een terugkeer naar het gevoel van Motown, waarbij de blazers nadrukkelijk aanwezig zijn. Valbrun werkt deze benadering verder goed uit met nummers als ‘Love Yourself’ en ‘Keep Your Head Up’ waarbij hij steeds weer accenten verlegd. Dan zijn het weer de backing vocals, dan is een gitaarsolo maar alles staat in dienst van de nummers. Toch zijn er twee constante factoren; de alom aanwezig blazers en die geweldige stem van de Amerikaan.

Muzikale omzwervingen

Valbrun is natuurlijk geen onbekende in de muziekwereld al zal het grote publiek hem (nog) niet echt kennen. Op jonge leeftijd verhuisde hij vanuit de VS naar Frankrijk en vestigde zich in Parijs. Daar verlegde hij zijn muzikale grenzen en ging hij ook aan de slag met o.a. Hiphop en Jazz. Na een uitstapje naar de Cariben ging hij aan de slag met verschillende bands waarvan de jazz/soulformatie ‘ephemerals’ de belangrijkste was en waarmee hij ook succes had. Met deze band volgden er enkele albums en daarnaast andere samenwerkingen zoals met Kraak & Smaak (niet toevallig ook op het Jalapeno-label). Tijdens de pandemie ontstond het idee om solo muziek te gaan maken. Na een eerder uitgebrachte EP is Flawed By Design dan het solodebuut dat met recht een Soulplaat genoemd kan en mag worden.

Meer dan alleen “Soul”

Na dat eerste deel van het album vormt de soulballad ‘Some Day’ een soort breekpunt op het album. De stiltes die Valbrun zo nu en dan laat vallen vormen een mooi contrast met zijn vocale uithalen en dit is met recht één van de hoogtepunten. Vervolgens laat hij de pure Soul wat varen en worden er wat nuances verlegd en vermengt hij de Soul met andere stijlen zoals R&B, Blues en zelfs wat Gospel en Jazz. ‘Where Is The Peace’ roept herinneringen aan een jonge Robert Cray op en is wat meer R&B georiënteerd. ‘Shadows’ kent weer wat jazzy invloeden en met het Bluesy ‘Baptist’ overtuigt hij waarschijnlijk ook die laatste twijfelaar. Het album wordt afgesloten met ‘Flawed By Desing’, de terechte titelsong overigens. Valbrun vermengt hier nogmaals verschillende muziekstijlen en laat nog maar eens horen dat hij een prachtige en krachtige stem heeft. Flawed By Design is met recht een Soulplaat en deze meer dan aangename kennismaking smaakt absoluut naar meer. Veel luisterplezier!

5 juni 2024