Down Under heeft een meer dan levendige muziekscene. Al decennialang produceren bands en artiesten vanuit diverse hoeken van het muzikale spectrum aansprekende muziek en albums en strooien dit uit over de rest van de wereld. Aan dat lijstje kunnen we nu een nieuw talent toevoegen; Shannon Busch, artiestennaam WILSN, verrast ons met haar debuutalbum Those Days Are Over dat volledig in het teken staat van de Soul.

Terug naar de tijd van Motown

We zeggen niet toevallig “verrassen”; zo vaak komt het immers niet voor dat een artiest een album aflevert dat ons terug doet denken aan de hoogtijdagen van labels zoals het fameuze Stax of Motown. Shannon beschikt over een ongekend talent en is gezegend met een fabuleus stemgeluid. Ze groeide op in Melbourne en luisterde naar haar broer die gitaar speelde en naar haar moeder die in een koor zong. De muziekcollectie van vader zorgde voor de inspiratie; Billy Holiday, Nina Simone en Etta james werden thuis vaak gedraaid en later komt ze per toeval in aanraking met de muziek van Aretha Franklin. Maar als opkomende zangeres is het misschien logischer om in de voetsporen van hedendaagse idolen als Adèle of Taylor Swift te treden. Het “turning point” zoals Shannon het zelf noemt was tijdens een tour van The Teskey Brothers waar Shannon de supportact verzorgde. In Engeland zag ze tijdens een optreden hoe het publiek op de muziek van deze band reageerde dus ze besloot de proef op de som te nemen. Ze nam in haar set ook enkele Blues/Soul nummers op en toen ze zag dat het publiek pas echt tot leven kwam stond haar besluit vast; het werd soul.

Emotie en ratio

Vanaf de eerste minuten op Those Days Are Over worden je hersenen aan het werk gezet. De ratio zegt dat je naar een moderne, jonge Australische zangeres luistert in een eigentijdse productie maar de emotie zegt dat je naar een afgestofte Motown-plaat luistert van een onbekende artiest. Met de uiterst dansbare Motown-“stomper”  ‘If You Wanna Love Me’ wordt dit feestje geopend om met de leadsingle ‘You Know Better’ een vervolg te krijgen. De backing-vocals en de blazers, die we vaker tegen gaan komen, zorgen voor de kers op de taart. ‘Me Or Her’ is lekker groovy, ‘When Those Bright Lights Go Down’ is een mooie ingetogen ballad en met ‘Too Sober For Words’ is daar toch echt een nummer dat decennia geleden ook door Aretha Franklin gezongen had kunnen worden.

De stem van WILSN is een troef!

Toch weet Shannon regelmatig nuances te verleggen waardoor het album steeds meer een eigen karakter krijgt. De productie als geheel, maar vooral de stem van Shannon is de sterke troef die slim wordt uitgespeeld. Met ‘Tell Me’, een meer klassieke soultrack met een fijn orgeltje, wordt de onbeantwoorde liefde bezongen, de titelsong heeft wat meer drumbeat en op ‘I Love You Soul’ klinkt de Australische wat doorleefder en ligt een vergelijking met Amy Winehouse op de loer. Dat de eerder genoemde samenwerking met The Teskey Borthers geen eendagsvlieg was bewijst de afsluiter ‘Hurts So Bad’; nog één keer die soulvolle stem van WILSN, nog één keer die haast mono-klinkende productie met blazers maar nu met de medewerking van Josh Teskey. Wat een ontzettend fijne plaat is dit. Veel luisterplezier!

15 februari 2023