Wild Rivers – Sidelines

Sidelines is de titel van het tweede volwaardige album van het Canadese Folk/Pop/Rock trio Wild Rivers. Het trio, afkomstig uit Toronto, Ontario, verraste met het titelloze debuut in 2016 en bracht daarna nog een tweetal EP’s uit maar nu is daar eindelijk die langverwachte opvolger.

Van duo naar trio

Devan Glover en Khalid Yassein begonnen als duo na hun studententijd op Queen’s University in Kingston, Ontario maar al snel werd met de komst van Andrew Oliver de band een trio. Gestaag groeide hun populariteit en met meer dan 200 miljoen streams en de ene naar de andere uitverkochte show kunnen we niet van een “One-day-fly” spreken. En dat verdient de band ook niet want met Sidelines zetten ze een grote stap naar volwassenheid in hun muziek. Ze laten de tijd van onbezorgde en feel-good jongvolwassenheid achter zich en zetten heel bewust de volgende stap met muziek die we kunnen omschrijven als een mix van Folk/Pop en Indierock.

Het besef dat het leven aan je voorbij trekt

Sidelines is niet zomaar een gekozen titel; het gaat over het aan de “zijlijn” staan bij het besef van ouder worden. Zelf zeggen ze hierover: “A lot of these stories are about perspective, and a longing to be in a different place or time. Sometimes it’s hopeful or nostalgic, sometimes it’s painful. When you’re on the sidelines, you’re watching life go by”. Met de opener ‘More Or Less’ geeft het trio hun visitekaartje meteen af; het nummer begint en eindigt ongeveer identiek maar in de vier tussenliggende minuten trakteert Wild Rivers ons op een krachtig opgebouwd en aanzwellend nummer.  Vervolgens is er met het midtempo ‘Bedrock’ een nummer dat je na enkele luisterbeurten niet meer uit je hoofd krijgt en ook het catchy Indiepopnummer ‘Stubborn Heart’ wordt gepromoveerd tot een meezinger.

Jeugdigheid achter zich gelaten

Het feit dat zowel Devan als Khalid de zang voor hun rekening nemen is een sterke troef. Ze hebben beiden mooie stemmen maar de nummers waarop ze samen meerstemmig zingen worden vaak tot mooie harmonieën gepromoveerd zoals op het ingetogen ‘Amsterdam’. We horen fraai subtiel gitaar werk op het emotionele ‘Untouchable’ en ook ‘Long Time’ is een mooi nummer over een oude liefde die ineens opduikt. Wild Rivers slaagt er in, mede met de hulp van producer Peter Katis (o.a. The National, Sharon Von Etten), een divers album te leveren dat lekker weg luistert. Misschien vatten de laatste drie tracks het album wel hetb best samen; de melodieuze single ‘Beter When We’re Falling Apart’ met een knipoog naar de muziek van Fleetwood Mac, het Folkachtige en wat Lo-Fi klinkende ‘Neon Stars’ (mede geschreven door Caitlyn Smith) waar de tweestemmigheid prachtig klinkt en de melancholische akoestische ballad en afsluiter ‘Safe Flight’. Wild Rivers heeft de jeugdigheid definitief achter zich gelaten en levert een volwassen album af. Veel luisterplezier.

5 februari 2022