Widowspeak – The Jacket

Een kleine twee jaar na hun laatste album Plus is de Amerikaanse Indie/Folk formatie Widowspeak terug met hun zesde album dat de titel The Jacket heeft meegekregen. Het duo Molly Hamilton en Robert Earl Thomas vormen de kern van deze band uit New York en hebben inmiddels een respectabele carrière opgebouwd met hun dromerige sound.

Melancholische mix van muziekstijlen

Het zal niet de laatste keer zijn dat de bruisende metropool New York de inspiratie vormt voor een album. Ook bij The Jacket is dat het geval maar toch straalt de drukte en levendigheid af op deze zesde plaat van Widowspeak. De haast zalvende en bitterzoete stem van Mollie vormt samen met het gitaarwerk van Thomas de basis voor dit album dat wederom bestaat uit een melancholische mix van Dreampop, Indierock, Folk en wat Shoegaze. De opener ‘While Your Wait’ is wat dat betreft meteen richtinggevend waar alle aandacht gaat naar de stem van Mollie. Vervolgens is daar met ‘Everything Is Simple’ het eerste nummer waar de aandacht deels verlegd wordt naar het soepele gitaarwerk van Thomas en ‘Salt’ is drijft voort op een aangename Westcoast melodie.

Mooi gitaarwerk en een heerlijke stem

En zo word je meegenomen op die dromerige trip waar haast een verboden woord blijkt te zijn. Op ‘Forget It’ klinkt Mollie als een heuse Jane Birkin en het orgeltje op afsluiter ‘Sleeper’ is geniaal naast de Americana-achtige gitaarriffs van Thomas. Met ‘The Drive’ noemen we waarschijnlijk het meest uptempo nummer en ook hier is de herinnering aan de West Coast sound niet ver weg. Op ‘True Blue’ is het Thomas die met zijn gitaarwerk de aandacht op zich vestigt en dat als een soort opmaat fungeert voor de titeltrack. Het wat broeierige en Americana-achtige ‘The Jacket’ is terecht het titelnummer want alles is net wat spannender waarbij vooral het gitaarwerk echt meer dynamiek kent. Dit nieuwe album luistert heerlijk weg. Nergens voel je de echte urgentie maar onder het dromerige karakter kun je mooie teksten ontdekken met de nodige diepgang. Maar het al eerder genoemde fijne en gevarieerde gitaarwerk van Thomas en de prachtige stem van Mollie zijn de absolute troeven van Widowspeak. Een fijn album met tien mooie, uitgebalanceerde liedjes die zonder echt spannend te worden wel boeiend blijft. Veel luisterplezier.

13 maart 2022