Het Duitse label Arising Empire wil nieuw aankomend en vooral stromend metal en alternatief talent de ruimte geven om zich te kunnen ontwikkelen. Ditmaal is het de beurt aan de metal act Venues. De band uit Duitsland werd opgericht met de naam Break Down A Venue. Nu staan de Venues er nog Het Duitse label Arising Empire wil nieuw aankomend en vooral stromend metal en alternatief talent de ruimte geven om zich te kunnen ontwikkelen. Ditmaal is het de beurt aan de metal act Venues. De band uit Duitsland werd opgericht met de naam Break Down A Venue. Nu staan de Venues er nog en krijgt deze band deze verkorte naam mee.

Onder de oude naam verscheen nog een EP, maar in 2018 verscheen er het debuutalbum van de band. Inmiddels is de band in de bezetting gewijzigd. Met Daniela Gruber weet de band een mooie verschijning als zangeres en de lichte melodieuze zangpartijen bij haar te leggen. Dit ten opzichte van het gebrul van Robin Baumann die op zijn beurt de rappende thema’s laat horen.

Muzikaal is er veel energie en dat maakt de combinatie van alles leuk. Heerlijke gitaren en drijvende drumpartijen. Met het pakkende ‘Razorblade Teeth’ weet de band hun visitekaartje te sturen. Right in your face en dat biedt mogelijkheden! Met ‘Whyday Gally’ en ‘Rite of Passage’ gaat het allemaal nog goed. Na 5 of 6 songs valt het allemaal wat in herhaling. Dezelfde toonsoort en dezelfde opbouw van de songs maakt het allemaal niet spannend. Daar waar het wel lekker begint wordt het gedurende het album drukker en missen we de rustperiodes om te kunnen opladen voor dat we er weer stevig tegenaan kunnen.
Hier ligt wellicht het punt voor de toekomst. Daar waar in Down Below wel een mooi gitaarpartij in is gevlochten is dit een zeldzaam onderdeel van het album. Dit mag wel meer en dan komt er vanzelf een prachtig album.

26 september 2021