De Ierse volksheld en muzikant Van Morrison keert met zijn  nieuw album terug in de wereld van de skiffle sound. Afgelopen jaren heeft The Man zijn aandacht gevestigd op de jazz sound. Nu duikt Morrison in de wereld waar hij als kind al in opereerde. Als kind hangt hij in de muziekzaken en wordt hij gevoed met de sound van skiffle. Een muziekstroming dat in de jaren dertig vooral in New Orleans gevoed werd. Een soort mix van jazz, dixieland en een vleugje blues. Het ademt de stad New Orleans en the French Quarter.

Wanneer Van Morrison in de sound duikt dan wil hij het ook allemaal even perfect. Hierdoor kan de man wel eens wat chagrijnig overkomen, maar het streven naar perfectie doet de 77 jarige man nog steeds.

Na een herkenbaar jazzy begin van dit album met ‘Freight Train’ begeeft de man zich op een nieuw spoor. Hij weet dit direct als tweede song ‘Careless Love’ in te zetten en met het ‘Sail Away Ladies’ waar de folk de overhand krijgt in deze shuffle sound en met Streamline Train heeft Morrison het rechte spoor met de blues shuffle gevonden. In het eerste deel van het album weet Morrison alle facetten van de skiffle onder de loep te nemen en de slow song ‘Take This Hammer’ maakt dit geheel af.
Met Seth Lakeman weet hij zich voor 5 songs van de 23 de folk sfeer te verhogen. Met de covers die Morrison opneemt weet hij hier en daar weer een persoonlijk tintje te geven, al geeft hij zelf toe dat juist de kracht in de originele songs zit hem doet motiveren om hier iets moois van te maken. Dat is dan ook meer dan gelukt!

11 maart 2023