De Nederlandse multi instrumentalist Robby Valentine is vooral bekend om het nummer ‘Over and Over Again’. Hij scoorde de hit eind jaren 80 en wist met de band Zinatra te scoren. Toch is de man een zeer gewaardeerde muzikant. In het buitenland als in Nederland is Valentine een ondergewaardeerde rock act. Al speelt de band met regelmaat een groot festival in Barcelona of België. Hun impressies en tribute van Queen van hoog niveau.

Ziekte

Door een ziekte is de man inmiddels van zijn zicht beroofd. Hij is bijna blind maar dat weerhoudt hem niet om nieuwe songs te maken. Met zijn band Valentine weet men een strak en sterke show neer te zetten.

Het nieuwe album Embrace The Unknown is al sprekend in de titel van het album. Omarm het onbekende wat er ook gaat komen. Dit album start krachtig met ‘Break The Chain’ waar de band vol power ervoor gaat. Energierijk en vol hoop gaat men ervoor. Het poprock nummer ‘Don’t give Up On A Miracle’  krijgt net als ‘Live Is A Lesson’ een Beatlestesk klankkleur met een vleugje Queen en orkestje. Het zijn de juweeltjes die hier zijn gemaakt.  Waar ‘Never Fall in Line’ en het stevige ‘Roll Up Your Sleeves’  met het heerlijke baslijntje geeft de kwaliteit van de Nederlandse Queen weer. Met Paul Coenradi op gitaar hebben we in Nederland een verborgen talent die al jaren mooie dingen maakt. ‘Take Me To The Land’ krijgt Paul de ruimte het nummer op te stuwen tot het licht wordt gevonden.  Al doet het ‘Shadowland’ doet wederom wat aan de oude Queen tijden denken.

Omarm het onbekende

Het album is muzikaal erg sterk als het gaat om de rocksound. Het verhaal en de teksten zijn indrukwekkend wanneer je het verhaal erom heen kent en eindigt men het album met een juweeltje van persoonlijke aard. Het verhaal staat erg dicht bij Valentine en hier weet hij de touch of emotion te raken. De vragen over wat er komen gaat en gemist gaat worden.

Misschien hem volgend jaar eens vragen voor De Beste Zangers?? Hij zal zeker verrassen!

Het album wordt gepresenteerd op 21 oktober in de Boerderij te Zoetermeer

19 oktober 2023