Trijntje Oosterhuis - Everchanging Times

Trijntje Oosterhuis – Everchanging Times

Trijntje Oosterhuis heeft waarschijnlijk geen introductie nodig. De veelzijdige zangeres heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd sinds de begin jaren ’90 toen ze samen met haar broer met Total Touch succesvol was. In 2003 bracht ze haar solodebuut uit en in de jaren daarna ontstond het plan om album uit te brengen met liedjes van Burt Bacharach. Uiteindelijk werden dat er 2 waarbij ze werd bijgestaan door het Metropole Orkest. De wens om ooit een derde album op te nemen is altijd aanwezig geweest en na een gezamenlijk optreden op het North Sea Jazzfestival in 2019 in Rotterdam stelde de grote Bacharach de vraag: “Why don’t we do a Volume III?”; daar hoefde Trijntje niet lang over na te denken en ondanks alle beperkingen is er nu met Everchanging Times dat derde deel.

Wereldwijde maatregelen maken het niet makkelijker

In 2006 en 2007 waren daar dus de eerste twee albums en nu is daar met Everchanging Times deel 3. Vanwege de pandemie was de totstandkoming een uitdaging vertelde Trijntje onlangs want Bacharach en arrangeur, dirigent en componist Vince Mendoza leverden vanwege alle maatregelen hun bijdrage vanuit de VS. Aangezien ook hier in Nederland allerlei beperkingen waren zoals de te hanteren afstand speelden de muzikanten van het Metropole Orkest bijvoorbeeld vanuit verschillende ruimtes en werd er natuurlijk veel apart opgenomen. Ondanks deze hindernissen is dit derde album toch weer zeer geslaagd, mede dankzij alle moderne opnametechnieken waarbij dus niet iedereen fysiek op hetzelfde moment aanwezig hoeft te zijn.

Mooie mix van nieuwe, bekende en onbekende nummers

Net zoals bij de eerste twee “Bacharach”-songbooks neemt Trijntje ons samen met het orkest mee in dat rijke oeuvre van de Amerikaan en komen bekende maar ook minder bekende nummers langs; ‘Make It Easy On Yourself’ en ‘Always Something There To Remind Me’ zijn nummers die tot ieders verbeelding spreken en van ‘Making Love’ maakt Trijntje een duet samen met Gregory Porter. Bijzonder is dat de Amerikaanse componist Trijntje de eer gaf om twee nieuwe nummers op te nemen; het rustige ‘A Thousand Things That Were You’ en de opener van dit album, ‘Every Other Hour’. Maar waarschijnlijk is ‘Arthur’s Theme (Best That You Can Do)’ wel het meest bekende nummer op dit album. Uiteraard kennen we het nog in de uitvoering van Christopher Cross en was het in 1981 het themanummer van de film Arthur met hoofdrollen voor Dudley Moore en Liza Minnelli.

Warme en romantiek

Dit derde album is het resultaat van een vriendschap die door de jaren heen versterkt is én het vertrouwen dat Bacharach heeft in misschien wel de beste zangeres die Nederland rijk is. De combinatie van bekende, onbekende en nieuwe songs zal wederom een succes worden. Je kunt het aan Trijntje Oosterhuis en het Metropole Orkest overlaten om warmte en romantiek je huiskamer in te laten stromen in deze koude winterdagen. Oh ja, en een vierde deel is niet uitgesloten. Veel luisterplezier.

29 november 2021