De Amerikaanse gitarist Mark Tremonti weet al jaren de hitlijsten en grote podia te bestormen. Als gitarist van de band Alter Bridge met zanger Myles Kennedy (die regelmatig door Slash wordt ingehuurd voor zijn solo projecten). Al was Alter Bridge voorheen een band dat een stevige poprock sound produceerde. Dit ging onder de naam van Creed en deze band wist het in USA te maken.

Nu is Mark Tremonti op solo tour en dan vallen de puzzelstukjes al snel op zijn plek. Daar waar de band van Creed een stevigere sound wilde komt voornamelijk van Tremonti. Met zijn solo albums weet hij een stevige metalsound te produceren. Mark nooit afgestapt van zijn liefde voor het schrijven van gedenkwaardige nummers. Met het aankomende vijfde album Marching In Time lijkt deband deze trend voort te zetten. Muzikaal putten ze uit hun liefde voor heavy rock en de onderwerpen van de songs komen uit de actualiteit van het afgelopen jaar. Was voorganger A Dying Machine een algemeen conceptalbum met donkere sentimenten en verhalen, Marching In Time ontpopt zich als een geladen rock/metal plaat die de luisteraar meeneemt op 12 individuele reizen.

Met de melodieuze refreintjes komt alles van Creed en Alter Bridge hier op een stevige wijze terug. Met ‘In One Piece’, ‘Now and Forever’, Thrown Further en het openingsnummer ‘A World Away’ brengt de gitarist een portie metal dat we bij de andere bands nog niet zo hebben gehoord. Toch zijn de bijzondere bijgeluiden die we bij Alter Bridge kennen ook weer op dit album met ‘If Not For You’ terug te horen en zijn ‘The Last One Of Us’ en het titelstuk weer vertrouwde populaire metal popsongs.

Mark Tremonti laat van zich horen en met deze metal overstijgt hij zijn andere bands als het gaat om de stevige songs. Voor het grote publiek heeft hij Alter Bridge nog wel nodig.

26 september 2021