Het collectief van Town Mountain is afkomstig uit Asheville, North Carolina. De staat in de VS waar de vlag van de Federatie nog regelmatig wappert is de thuisbasis van deze band waarvan de sound zich het beste laat omschrijven als een blend van Country, Americana, Bluegrass en Roots. Onlangs brachten ze hun zesde studioalbum Lines In The Levee uit.

Meerdere songwriters én zangers

De basisbezetting van deze band bestaat uit Robert Greer (gitaar, zang), Jesse Langlais (banjo, zang), Phil Barker (mandoline, zang, gitaar), Bobby Britt (fiddle) en Zach Smith (basgitaar) maar tijdens concerten en opnames worden ze regelmatig vergezeld van gastmuzikanten zoals drummer Miles Miller. Het feit dat de band meerdere songwriters én zangers heeft (Langlais, Barker en Greer) geeft de band wat extra mogelijkheden om te variëren. Ze openen met de uptempo titelsong waarbij de dramatische gevolgen en nasleep van Katrina bezongen wordt. Met een aanstekelijk ritme, meerstemmigheid en het typerende geluid van de banjo en fiddle wordt het visitekaartje afgegeven en wordt het duidelijk waarom Town Mountain ook regelmatig in één adem wordt genoemd met die andere The Band.

De “fiddle” en de banjo

De band afkomstig uit het bergstadje in de Appalachen schakelt moeiteloos binnen dat brede spectrum dat Roots heet. ‘Comeback Kid’ is wat rustiger en klinkt muzikaal met mandoline, banjo en fiddle misschien wat traditioneel maar de zang van Barker maakt alles goed. Nummers als ‘Distant Line’, Seasons Don’t Change’ (met een subtiele verwijzing naar klimaatverandering) en ‘Unsung Heroes’ zorgen voor meer dan voldoende variatie al zorgen de heren dat de banjo en fiddle altijd aanwezig zijn. Met ‘Firebound Road’ is daar een fraai stukje Honky-tonk en dat zorgt dan weer voor een mooi contrast met het emotionele en fraaie ‘Rene’ waar Barker vocaal terecht alle aandacht opeist. Met het fraaie ‘Daydream Quarantina’ is er ook nog een knipoog naar legende John Prine en via het Rock ‘n Roll-achtige ‘American Family’ is daar dan de emotionele afsluiter ‘Lean Into The Blue’, éen van de sterkste nummers van het album. Lines In The Levee is waarschijnlijk het beste album dat de Town Mountain tot op heden heeft afgeleverd. Het grijpt terug naar herkenbare muziekstijlen maar het is vooral de diversiteit die het album naar een hoger niveau tilt. Veel luisterplezier!

20 november 2022