At The Opera is de titel van het nieuwe album van de Noorse singer/songwriter Torgeir Waldemar. Geen nieuw studioalbum maar een live-registratie van een concert in de Opera van Oslo.

Een Noorse troubadour

In Noorwegen maar ook in de rest van de wereld is Torgeir Waldemar inmiddels een grote naam. Zijn titelloze debuutalbum uit 2014 zorgde meteen voor zijn doorbraak en voor de opvolger ontving hij een Spellemann-nominatie (Noorse Grammy). Ook zijn derde album was succesvol en deze live-registratie komt toch als een verrassing, Hij opent met ‘Take Me Home’, en pas na een minuut van stemmig akoestisch gitaarspel, aangevuld met een viool, is daar die stem van de Noorse troubadour Torgeir Waldemar die de zaal van de Opera in Oslo vult. Vocaal wordt hij bij dit nummer doorgestaan door Tuva Syvertsen maar het is toch vooral de combinatie van zijn fraaie gitaarspel en de melancholieke viool die de zaal als het ware gevoelsmatig vullen. Als de laatste tonen wegsterven hoor je het applaus aanwellen, een detail dat heel nadrukkelijk op deze productie meegenomen is. Want tijdens de nummers hoor je nagenoeg geen gejuich of kreten van het aanwezige publiek maar is er alleen maar ruimte voor Waldemar en zijn band.

Compliment voor zijn band

De nadruk van de setlist van dit album ligt vooral op zijn titelloze, Folkachtige debuutalbum. Maar liefst zeven tracks van At The Opera zijn van dat debuutalbum afkomstig en nummers als ‘Across The River’, ‘Insomnia’ en ‘Streets’ worden prachtig ingetogen neergezet waarbij Waldemar en zijn band dicht bij het origineel blijven. En die band zorgde die avond in 2022 in Oslo er mede voor dat het een memorabele avond werd die gelukkig voor ons vastgelegd is op dit album. Luister maar eens naar ‘Burden’ dat met een miniem instrumentarium toch heel direct klinkt en zet dat maar eens af tegen het veel weelderige ‘Leaf In The Wind’, afkomstig van zijn laatste album en waar ze echt als een band klinken.

Fraaie live-registratie

Naast de uitvoering van ‘Mystery Song’, met een prachtige pedalsteel, is het duet ‘Talent For Love’ ook een absoluut hoogtepunt. Het nummer is als single uitgebracht en Waldemar heeft tijdens deze gevoelige ballad Charlotte Qvalle naast zich. Als afsluiter kiest de Noor voor ‘Remedy’, ook afkomstig van het debuutalbum. Met fraai fingerpickin’ gitaarspel begeleidt hij zichzelf en keert hij nog één keer terug naar dat meer Folk getinte geluid waarmee hij doorbrak en als snel met Neil Young werd vergeleken. De afgelopen jaren heeft Waldemar zich muzikaal (door)ontwikkelt maar voor deze setlist koos hij dus nadrukkelijk voor de sound waarmee hij doorbrak. Op At The Opera bewijst Waldemar wat voor ras muzikant hij is en hoe mooi een live registratie kan klinken door vooral dicht bij zichzelf te blijven. Veel luisterplezier!

28 april 2024