De Engelse zanger Tom Chaplin stelt zichzelf centraal op dit nieuwe album. Zijn debuut solo album is alweer 6 jaar geleden en de man wist toen niet altijd even helder wat hij deed. Maar dat veranderde en werkte zich aan een terugkeer op het podium. Dit werkt het best met zijn band Keane en weet de band weer te overtuigen dat hij weer een man die clean het podium op kan. Het resultaat is het album Cause and Effect. Met de tour in zicht kwam de Covid. Dat bracht Chaplin weer op de bank en overdenken wat er nu moest gebeuren. Daarmee zet hij zichzelf in het middelpunt.

Het resultaat is dit prachtig album. Chaplin is al een overtuigend goede zanger en weet dit op dit album weer helemaal in de roos te treffen. Van de ingetogen songs als het openingsnummer ‘All Fall Down’ . Met wat jazz invloeden en piano geschal weet hij het mooie ‘Rise and Fall’ als juweeltje in het begin van het album te zetten.

Met een ingetogen preciesie weet Chaplin het Stars Align in te zingen. Met een pakkend herhalend muzikale compositie hypnotiseert de man je in het nummer. De heerlijke beat en de gitaren dansen in ‘Colourful Light’, terwijl het beeldend verhaal van ‘It’s Over’ zich over je netvlies waant weet de man het middelpunt even na het midden van het album te vinden.

Het album is vooral ingetogen en kent prachtige songs. Het spannende is dat mensen wellicht halverweg afhaken, maar de juweeltjes als ‘New Flower’, de single ‘Gravitation’ en het uptempo nummer ‘Cameo’ zullen ze dan niet horen. En het zou toch zonde zijn dat het laatste nummer ‘Overshoot’ verloren zou gaan. Dat is meer dan een juweeltje !

Nee, dit is weer een album wat misschien extra draaiuren nodig heeft maar het is zeker een juweeltje!

29 augustus 2022