De Britse formatie This Is The Kit bracht afgelopen week hun zesde album uit onder de titel Careful Of Your Keepers. Op dit nieuwe album wordt frontvrouw Kate Stables uiteraard bijgestaan door haar vaste bandleden Rozi Leyden (bas), gitarist Neil Smith en drummer Jamie Whitby-Coles. In tien Alt-Folk-achtige nummers neemt de band ons mee naar het niet zo rooskleurige verhaal van onze maatschappij.

Bijdrage van Jesse D. Vernon

De band opent dromerig met het Alt-Folkachtige ‘Goodbye Bite’ en meteen is daar die vertrouwde stem van Kate en de alom aanwezige blazers vormen een aangename verrassing. Die blazers horen we ook terug op de al eerder uitgebrachte single ‘Inside Outside’. Dit nummer lijkt op de oppervlakte wat eenvoudig maar probeer de laagjes maar eens af te pellen! De drumbeat, de blazers en de stem van Kate verhullen de complexiteit op een subtiele wijze want er valt veel moois te ontdekken.  Vervolgens is daar met ‘Take You To Sleep’ ook weer een subliem staaltje van songwriting; op een lome melodie die door een banjo kleur krijgt horen we een minimum aan tekst maar juist het verwisselen van één woord in een zin veranderd de lading. Overigens, ook hier is de bijdrage van multi-instrumentalist Jesse D. Vernon van meerwaarde.

Muzikale uitstapjes

De band heeft altijd al in de gelukkige omstandigheid verkeerd om met goede producers te werken en voor deze plaat riep This Is The Kit de hulp in van de bekende producer Gruff Rhys. Door de plaat heen worden we ook steeds meer meegenomen in soms scherpe, dan weer beschouwende teksten, iets wat we herkennen van de band en wat ook qua thematiek logisch is. Op het lichtvoetige en positieve ‘More Change’ horen we Kate “If we’re holding hands / Will we walk at the same speed” zingen; hoe simpel kan een sterke tekst zijn?.  Soms maakt de band ook voorzichtige uitstapjes zoals bij ‘Scabby Head And Legs’ en ‘Doomed Or More Doomed’  waar we voorzichtig wat jazzinvloeden horen. Verder is ‘Stuck In A Room’ het kortste nummer, ook semi-akoestisch, maar vooral opvallend door het feit dat Kate dit nummer deels als een “spoken lyric” benaderd.

Speciale vermelding

De hele fijne meanderende titelsong ‘Careful Of Your Keepers’ is absoluut het hoogtepunt met de band in topvorm en zonder iemand tekort te doen. Daarnaast mag ook de afsluiter ‘Dibs’ er zijn; laagje voor laagje wordt dit nummer opgebouwd en horen we de aanzwellende gitaren en piano-akkoorden. Stap voor stap neemt de band ons mee in de dramatiek waarmee dit ijzersterke en prachtige nieuwe album wordt afgesloten. Nogmaals, de band alsmede de gastmuzikanten zijn op Careful Of Your Keepers in topvorm maar toch een eervolle vermelding naar gitarist Neil Smith en drummer Jamie Whitby-Coles; het gitaarspel én het drumwerk stuwen dit zesde album naar grote hoogte. This Is The Kit bewijst nog lang niet klaar te zijn en met dit hele fraaie muziekdocument kijken we nu al uit naar nieuw werk. Maar eerst nog even genieten van Careful Of Your Keepers dat ondanks de soms zware onderwerpen heel toegankelijk blijft. Veel luisterplezier!

18 juni 2023