We schrijven 1977, een tijd waar Satuday Night Fever met John Travolta de filmzalen vulde en waar the Bee Gees hun soundtrack album wereldwijd zien scoren. De hitlijsten kenden allen een nummer 1, maar we vergeten de nummer 2. Thin Lizzy wist met dit live album een van de mooiste live albums te maken. Live and Dangerous kent nu na 45 jaar een re-issue waarbij er bijna 70 unreleased songs aan toegevoegd zijn.

Het origineel kent een samenvatting van de show in Philadelphia. Het was tijdens de tour van de albums Emerald en Bad Reputation. Daar waar Scott Gorham en Brian Robertson een van de best op elkaar ingespeelde gitaristen waren. Brian Downey achter de drums en de charismatische, donker getinte Ier Phil Lynott op zang en bas. Het was de tijd dat er geen mega shows waren en Huey Lewis als gast aantrad.

Dit is een re release van 8 cd’s waarbij men een keus doet om de show van Phili op de eerste cd te zetten.  De tweede cd kent de show van het toen fameuze Hammersmith Odeon. Het mekka van London dat te vergelijken is met de Ziggo Dome van nu. De band weet met hun eigen variatie binnen de songs iedere avond een nieuw feestje te geven. Met het 9 minuten durende ‘Still In Love With You’ en ‘Baby Drive Me Crazy’ begrijpen we wel dat Gary Moore als gitarist binnen deze kaders kon opereren. Hij wist toen al, omdat hij gitarist Eric Bell verving en als stand-in live gitarist fungeerde en zou later dan ook deze songs voor het publiek gaan spelen. Tijdens dit album was de man tijdelijk uit Thin Lizzy.

Al is deze band altijd De Thin Lizzy band geweest. De drums die de band naar grote hoogten stuwde en de ruimte voor gasten zoals Huey Lewis en John Earle op ‘Dancing in the Moonlight’ brengt dat songs altijd een verrassing konden zijn. Al speelde men dit al jaren. Het geeft aan dat deze band niet voor niets een van de beste live rock acts was. En dan vraag je af hoe deze band in de huidige tijd zou doen.

Het is mooi dat dit album een uitgebreide versie kent, toch is 8 x17-20 songs, ruim 9 uur,  best veel en is de nostalgie van 17 meesterlijke  songs iets om te koesteren.

21 januari 2023