Met het derde album A Night By The Shore kiest de Nederlandse band The Visual voor een wat andere benadering. Omgeven met een zweem van mystiek creëert de band een wat dromerige sound waarbij de warme stem van Van Rij nog steeds alles bepalend is.

“Pop Noir”

A Night By The Shore wordt met ‘Stolen Moments’ zeer sfeervol geopend. Een stemmige gitaar, de langgerekte, ietwat donkere vocalen van Van Rij zorgen voor een zeer sfeervol en karakteristiek nummer. Vervolgens is daar de al eerder uitgebrachte single ‘Radio Silence’ waarna de band het tempo nog verder omlaag schroeft bij ‘Water Runs Deep’ en waar Van Rij haar stem als het ware laat rondzingen. Al eerder werd de muziek van The Visual omschreven als “Pop Noir”, een typering die wel passend is en die je na enkele luisterbeurten makkelijk kunt plaatsen. Nergens komt het album echt los en nergens wordt het echt spannend terwijl het zo nu en dat echt wel broeierig is; het is alsof Van Rij bewust de handrem blijft hanteren om op die manier die stemming te creëren.

Een bijzondere stem

Onder de bezielende leiding van Amor van Rij worden we als het ware aan de hand door dit wat melancholiek klinkende album meegenomen. ‘It’s Simple And It’s Plain’ is wat rijker georkestreerd waarna ‘Flying Angels’ de meest radiovriendelijke single is die de band uitbracht. Overigens verhuisde de band voor de pandemie naar Antwerpen omdat men er naar eigen zeggen zich beter op hun plaats voelde. De band, die naast van Rij bestaat uit Timon Persoon (keys), Django Trienes (gitaar) en drummer Christophe Claeys overtuigt door gebruik te maken van diverse structuren en mooie melodielijnen. Soms is het gitaarpop maar een nummer als ‘Better Off’ wordt daarentegen gedragen door de synths. Overigens moeten we hier bij opmerken dat Van Rij met een ijzersterke stem door het hele album weet te overtuigen. Luister maar eens naar ‘The Shore’ waar alles in het teken staat van die toch bijzondere stem. Bij de rustige afsluiter ‘Tide’ komt alles nog een keer samen en gaandeweg horen we The Visual als band excelleren. A Night By The Shore is een haast ongrijpbaar album geworden dat evengoed onder je huid kruipt en waar je bij elke luisterbeurt iets nieuws ontdekt. Veel luisterplezier!

17 november 2022