De afgelopen jaren werden we verblijd met de reünies van de ska bands uit de jaren 80. Madness staat met hun ‘Baggy trousers’, ‘Our House’ en ‘One Step Beyond’ weer op hoofdpodia van festivals en ‘On My Radio’ klinkt weer the Selector nieuwe songs. Dan is het een kwestie van tijd dat Terry Hall zijn maatjes Lynvall Golding en Horace Panter belt.
Het gevolg is dan ook dat er weer een prachtig album vol bekende en een nieuw nummer ligt.

Het is dan ook direct een dubbel album geworden, of meer een album met een bonus live cd. Het album met nieuwe songs is weer als vanouds met maatschappelijk kritische teksten tegen het racisme zoals het ‘Black Skin Blue Eyed Boys’, het politieke gekkenwerk van ‘Lunatics’ of de spanningen in een ‘Breakin’ Point.’ Muzikaal weet de band het niet alleen bij de ska van ‘Blam Blam Fever’ houden.
Nee, de heren hebben zich in die 37 jaar al in zoveel genres verdiept, dat dit nu allemaal bij elkaar komt. Van de jazz stukken naar de reggae van ’10 Commandments’ waar de kritiek wordt geuit op de pseudo intellectuelen. De kritiek op de jongere generatie die nooit hebben gevochten voor de vrijheid, maar vooral lopen uit te dagen en geen besef hebben wat er in de wereld gebeurd.

Het past bij de mindset van The Specials die iets verder durven te gaan dan meeste band en waar de Ska van toen voor is gemaakt. Het was de nieuwe maatschappelijke kritische kijk op de wereld na de punk. Met The Life of Time wordt nog even een knipoog gegeven naar The Doors die op hun beurt in de jaren 60/70 hun kritieke invloed hebben laten gelden.

Dat er misschien niets is veranderd horen we op het bijgevoegde live album. Hier staan de hits op van toen. ‘A Message To You, Rudy’, ‘Ghost Town’ of ‘Too Much Too Young.’

De Specials waren vanaf het begin al een van de meest interessante acts van de Ska stroming en nu bewijzen de heren weer. Door dat ze prachtige verhalen op muziek kunnen zetten en is de ervaring van 37 jaar muziek maken alleen maar ten goede gekomen.

20 december 2019