Athens, Georgia, bakermat van heel veel goede muziek en bands waarbij R.E.M. misschien de meest aansprekende is. Ook The Pink Stones hebben Athens als hun “hometown’ en onlangs was zag hun tweede album You Know Who het daglicht.

Die opvolger van een debuutalbum…..

Die tweede plaat is altijd lastig. Het debuutalbum “Introducing ….. The Pink Stones” uit 2021 werd goed ontvangen en na en tijdens een intensieve tour vond frontman Hunter Pinkston voldoende creativiteit om materiaal voor dit tweede album te schrijven. Hij kreeg hiervoor hulp van o.a. producer Henry Barbe (Drive-By Truckers) maar ook werden enkele gastvocalisten uitgenodigd. You Know Who is een fijne, aangename blend van alles wat je binnen het muzikale spectrum van Country terug kunt vinden. De zeskoppige band zoekt nadrukkelijk de grenzen op en laveert van een wals via stevige Countryrock en Rock ’n Roll naar romantische countryslijpers waarbij ze soms terug pakken naar een stukje klassieke of traditionele country. Pinkston zelf zegt hierover: “This record was me trying to take everything I love as a listener and a player and shove it all into one thing without it sounding random”.

Nikki Lane

You Know Who wordt geopend met ‘Roses & Poppies’, precies zo’n nummer dat dus een wat meer traditioneel karakter heeft. Het is een wat snelle wals waarbij de “fiddle” natuurlijk niet mag ontbreken. Vervolgens is daar het uptempo en uiterst dansbare ’Baby, I’m Still Right Here (With You)’, waar we countryzangeres Nikki Lane als gastvocaliste horen. Omdat Pinkston iets miste toen ze dit nummer live speelden kwam hij met het idee om er een duet van te maken waarvoor dus Nikki Lane werd benaderd.  Het eerste deel wordt afgesloten met het swingende ‘Where We Have To Stay’, een nummer dat het live absoluut goed zal doen en ongelofelijk aanstekelijk werkt. Zo laat de band horen te kunnen maar ook te durven variëren.

Geen verrassing meer

Maar zoals gezegd plaatsen ook The Pink Stones enkele fijne countryslijpers op dit tweede album; ‘No Rain, No Flowers’ is de eerste, meteen gevolgd door het voortkabbelende ‘Moving On (Without You)’ dat door de pedalsteel wel een hele fijne zuidelijke “twang” meekrijgt. Maar de band kan ook uit de spreekwoordelijke andere vaatjes tappen. Luister maar eens naar de Countryrocker ‘Who’s Laughing Now”, met Teddy and the Rough Riders, of naar het korte en instrumentale ‘Still Laughing’ met een vette knipoog naar de Southern Rock uit de jaren ’70. Jammer dat dit nummer niet verder uitgewerkt wordt. Maar dan nog is de koek niet op want bij de titelsong voegt de band er ook nog een vleugje psychedelica toe en meer dan prima gitaarspel. Verder is er op dit tweede deel nog de verrassende Countryrocker ‘Time’s Standing Still’ voordat we via het fraaie midtempo ‘Rich Rudy’ met het ingetogen ‘Stoned & Alone’ dit tweede album passend tot een einde brengen. You Know Who is een prima tweede album van deze talentvolle formatie. Natuurlijk is de verrassing eraf maar met de opvolger van “Introducing…..” neemt de band ons mee in die muziekstijl die dus veelzijdiger is dan dat wij vaak denken. Bij het album is een fraai boekje met alle teksten bijgevoegd alhoewel de albumcover wel wat origineler had gekund. Veel luisterplezier!

10 juli 2023