Bats In The Attic is de titel van het vijfde studioalbum van de Noorse formatie The Northern Belle. Wederom is het Stine Andreassen die de band moeiteloos de richting wijst op dit vijfde album van de pioniers in de Nordicana-beweging.

Nordicana

The Northern Belle is één van de grondleggers van de Nordicana, waarschijnlijk inmiddels wel qua muziekstijl een begrip want ook namen als Darling West, Malin Pettersen en anderen hanteren regelmatig deze succesformule. De combinatie van Scandinavische Folk vermengd met Amerikaanse invloeden, aangevuld met nog een vleugje 60’s en 70’s doet het goed. Met We Wither, We Bloom brak de 6-koppige band definitief door en op dit nieuwe album zien we frontvrouw als een heuse kapitein afgebeeld, bijgestaan door vijf matrozen. Die beeldvorming komt eigenlijk voort uit het romantische verhaal dat Stine tijdens haar zwangerschap op de zolder van haar grootouders meer dan 300 handgeschreven brieven van haar opa terug vond. Haar opa werkte op de “Grote Vaart” en tijdens die zeereizen schreef hij zijn vrouw, de oma van Stine. Ruim 30 jaar na zijn dood vond Stine die brieven terug en deze vormen deels de inspiratie voor Bats In The Attic.

Romantisch thema

When you get this letter /  I am writing you a new one / I am waiting for the ink to dry” zijn de openingszinnen van het mooie, rustige en akoestische ‘Japanese’, één van die nummers die een rechtstreekse verwijzing vormen naar dit toch wel prachtige verhaal. Maar dit thema komt vaker terug zoals bij ‘Hell & Back’ (met een knipoog naar Fleetwood Mac), en het melodieuze ‘Merchant Navy Hotel’. Check zeker het filmpje op Spotify bij dit nummer. Stine is dus het boegbeeld van de band en schrijft ook zo’n beetje alle nummers maar evengoed mag de inbreng van de overige bandleden niet onderschat worden en dus zeker vermeld. Elk bandlid heeft zijn eigen muzikale inbreng en juist dat maakt The Northern Belle onderscheidend.

Unieke stem

Los van de romantiek raakt Bats In The Attict ook andere thema’s. ‘Even Dylan Can’t Make This Right’ is een prachtige ballad, opgedragen aan een vriendin die zichzelf tijdens de pandemie van het leven beroofde en met ‘Stargazer’ noemen we een track die over het moederschap van Stine vertelt. De stem van Stine is uniek en past overal dus kleurt ze ook de meer uptempo nummers in zoals ‘Treat Yourself Better’ en het Folkrocknummer ‘Fresh Dew Drippin’, het meest stevige nummer. Verder is de bijdrage op de Pedalsteel van Bjørnar Ekse Brandseth op het wat lome ‘Our Own Frequency’ erg smaakvol en sluit de band af met het akoestische en haast analoog opgenomen klinkende ‘Grow Up’. Tussendoor is er nog de prachtige ballad ‘Higher Power’, een nummer waar alles waar deze Noorse formatie voor staat nog maar eens samen komt. Bats In The Attict is niet vernieuwend maar wel een fraai en herkenbaar album van deze Noorse formatie die altijd levert. Veel luisterplezier!

20 maart 2024