In België was men over het algemeen al overtuigd over de muzikale kwaliteiten van de Belgische Indierockformatie The Me In You. Na een stilt vanwege redenen die iedereen kent is daar nu het nieuwe album How Does It Feel To Be Wrong All The Time.

Een filmisch karakter

In een interview vertelden de heren al dat het opnameproces naar dit nieuwe album iets anders is geweest dan voorheen. Verder is de titel eigenlijk bedacht in de tijd dan Poetin besloot om Oekraïne binnen te vallen. Het eindresultaat is een sfeervol, soms wat melancholisch album dat zo nu en dan ook een wat filmisch karakter krijgt. De al eerder uitgebrachte eerste single ‘Highly Overrated’ is meteen richtinggevend; een mooie vloeiende melodielijn waarbij het muzikale en vocale deel elkaar versterken of perfect in balans zijn, de keus is aan de luisteraard. Stijn Claes (gitaar, Keys) neemt het merendeel van de zang voor zijn rekening en zijn warme stem zorgt voor een anker. De overige bandleden zijn Han Wouters (gitaar/backing), Thomas van den Haute ((bas)gitaar), Dimitry Dhaene (basgitaar, keys) en Nico Manssens (drums).

Een beklemmende uitwerking

Het album kenmerkt zich dus door dat evenwichtige, rustige karakter. Nergens vliegt de band uit de bocht maar toch is de urgentie soms voelbaar. Ingetogen nummers als ‘Stop In Motion’ en ‘Sooner Or Later’ hebben toch een bepaalde mate van beklemmende uitwerking.  Daarvoor heeft de band met opener ‘Landscapes (about Me) al zijn visitekaartje afgegeven; met slechts enkele synthklanken als basis horen we naast de stem van Claes nog wat backing vocals en ondanks het uiterst ingetogen karakter kent dit nummer een ongekende intensiteit. Meest bijzondere track is waarschijnlijk ‘The Day MCA Passed Away’, een muzikaal eerbetoon aan jeugdidool Adam Yauch van de Beastie Boys. En ondanks het misschien wel beladen thema weten de heren hier ook kaders te stellen die perfect passen bij de sound van dit album.

Volwassen

De titelsong heeft wel wat vaart en ook het werkelijk prachtige ‘In A Silent Way’ zorgt voor wat deining. De ruim acht minuten durende instrumentale afsluiter ‘The Coastman & The Liar’ heeft een wat meer ambient karakter en wordt laagje voor laagje opgebouwd maar evengoed richting einde ook weer subtiel afgeschaald. How Does It Feel To Be Wrong All The Time is een, warm, soms intiem maar vooral volwassen album. The Me In You heeft de ontbrekende schakel gevonden en misschien zorgt dit nieuwe album wel voor die definitieve doorbraak, ook in Nederland. Want het album straalt gewoon internationale allure uit. Veel luisterplezier.

2 september 2022