Met Everyone Smiles is de eerste mijlpaal van de Nederlandse formatie The Maureens een feit; het is alweer hun vierde album nadat we in 2012 met hun titelloos debuutalbum kennis maakten met deze Utrechtse band.

Vertrouwd geluid

Ook dit vierde album is eigenlijk tot stand gekomen vanuit de Pandemie en door het isolement. Het schrijfproces en het verder uitwerken van de nummers moest anders waardoor het ook een kleine 2.5 jaar heeft geduurd vertelde Hendrik-Jan de Wolff eerder in een interview. Uiteindelijk is de sound van dit album, en daarmee natuurlijk het geluid van de band, niet wezenlijk veranderd. Sterker nog, Everyone Smiles is niet vernieuwend maar klinkt vertrouwd. Samen met producer Frans Hagenaars horen we vooral fijne, subtiele gitaarpop en vocale harmonieën terug waardoor de vergelijking met de West Coast sound voor de hand ligt. Daarnaast is er altijd en overal een knipoog naar de nalatenschap van The Beatles absoluut herkenbaar.

Relatief korte tracks

Dertien nummers met een speelduur van een kleine 35 minuten betekent dat de tracks over het algemeen kort en bondig zijn. De meeste nummers klinken fris en zijn uptempo. Opener ‘Stand Up!, ’Lost & Found’, ‘Warning Sign’ en ‘Start Again’ luisteren makkelijk weg en zijn stuk voor stuk zeker radiovriendelijke popsongs. The Maureens, bestaande uit Hendrik Jan de Wolff, Stefan Broos, Wouter Zijlstra en Ruud Oude Avenhuis brengen ons fijne gitaarpop met een 60’s en 70’s-“touch” door de aanstekelijk gitaarriffs en de o zo kenmerkende harmonieën. Zo nu en dan worden er wat accenten verschoven zoals bij ‘Sunday River’ en ‘Rainy Day’, waar de gitaren nog wat meer op de voorgrond klinken.

Releaseshow

Afgelopen weekend kende Tivoli de primeur en konden de fans genieten van de albumrelease-show in Tivoli en voor diegene die er niet bij kon zijn geeft de band de komende maanden nog enkele optredens. Zo nu en dan laat de band op Everyone Smiles de teugels vieren zoals bij het bij het wat rustigere, melancholische ‘Do You’ en het korte ‘Morning Papers’ en dat zorgt wel voor de nodige balans op het album dat met het lichtvoetige ‘Alison’ nog een blikvanger heeft en bij afsluiter ‘High & Dry on the Backseat’ alles nog maar eens bij elkaar laat komen. Everyone Smiles is een uitermate geslaagd nieuw album en On-Nederlands goed. Veel luisterplezier!

6 februari 2024