The Kernal - Listen To The Blood

The Kernal – Listen To The Blood

The Kernal is het muzikale alias voor Joe Garner, de singer/songwriter uit Jackson, Tennessee die eerder al twee albums uitbracht. Dit nieuwe album, Listen To The Blood, is het derde en afsluitende album van een set van drie en opnieuw neemt hij ons aan de hand mee in zijn oprechte en eerlijke interpretatie van Rockabilly, Americana en Country.

Vader Charlie is de grote inspirator

De man uit Jackson draait al jaren mee en brengt al sinds 2013 albums uit en werd vooral door zijn vader geïnspireerd; Charlie Garner maakte een kleine 30 jaar deel uit van de Grand Ole Opry dus is het niet vreemd dat Joe deze traditie op eigen wijze wilde voortzetten. Listen To The Blood is zijn derde album en hij omschrijft zijn muziek zelf als “Diet Country”; oftewel Country en Americana met een vleugje humor en zonder altijd maar serieus te zijn. Toch klinkt zijn muziek origineel, puur en eigentijds maar een beetje nostalgie is alom aanwezig. Listen To The Blood opent met het uptempo nummer ‘U Do U’; een fraai stukje 70’s rock dat oprecht en eerlijk klinkt. Vervolgens krijgen we met ‘Pistol In The Pillow’ een eerste Countrysong waarbij we voor de eerste keer op dit album kennis maken met de humor in de teksten van de Amerikaan.

Lekker veelzijdig album

Op dit derde album laat Jones duidelijk horen zich comfortabel te voelen binnen de Americana en de diverse sub genres; met ‘Green, Green Sky’ is daar een energieke Rockabilly, Southern Rocksong maar hij combineert later weer moeiteloos met de romantische Country-ballad ‘She’s Seeing Somebody’ en het uiterst dansbare boogiewoogie ‘The Limit’ met een aangename en karakteristieke honkytonk piano.  Zo weet Garner de door hem getrokken spanningsboog aardig strak te houden en met het wat filmische ‘Wrong Turn To Tupelo’ noemen we één van de mooiste nummers van dit album. Ook mooi en verrassend is het duet met Caitlin Rose, ‘The Fight Song’; misschien een beetje traditioneel maar de stemmen kleuren wel mooi bij elkaar. Toch is ook hier de afsluiter de verrassing; ‘Super (Marijuana) Wal-Mart’ is een heerlijke Beatlesque mash-up van diverse stijlen en een beetje een vreemde eend binnen dit album maar het nummer heeft absoluut een houdbaarheid.

Authentiek en eerlijk

Listen To The Blood is dus het laatste album van het drieluik maar het is toch te hopen dat Garner nieuwe muziek uit gaat brengen. De muzikaliteit die zijn vader bezat zit ook in zijn genen en op de cover staat Garner afgebeeld met een rood polyester pak dat zijn vader ook nog aanhad. De negen tracks op dit derde album nemen ons mee in de diverse hoeken van Americana en het wat Lo-Fi achtige karakter zorgt voor authenticiteit en zorgt ervoor dat Garner puur en oprecht klinkt. Veel luisterplezier.

17 januari 2022