De Franse rockband The Inspector Cluzo weet sinds 2008 de wereld te bestieren met hun ruwe poprock. Al is het een duo van drummer Mathieu Jourdain en zanger/ gitarist Laurent Lacrouts, de heren weet een grote diversiteit in hun songs te brengen. Dat kreeg de aandacht van Fishbone zanger Angelo Moore, die hen als The Inspector Cluzo’s als titel mee gaf.

Nu zijn de heren bijna 15 jaar en 8 albums verder. De Horizon wordt verbreed en de songs ook. De ruwe stem klinkt goed in de dampende beatsongs als het ‘Act Local and Think Global’ en ‘Running A Family Farm is More Rock Than Playing Rock and Roll Music’.  Het past dan ook in hun levenswijze waar ze overdag een boerderij runnen. Is het dan boerenrock zoals wij dit kennnen? Nee, zeker niet. Het is pittiger, maar melodieuzer dan the White Stripes. Al is Vance Powel ook hier de producer van dit album. Hij vliegt zijn vrienden in voor de strijkerspartijen en achtergrond vocalen.
Met ‘Shenanigans’, ‘Rockophobia’ en ‘Billion Sollutions’ weten de heren de blues rock scherp neer te zetten. Het kent een meezinggehalte dat je niet direct meezingt. Het laat je speakers blazen en gelijk meedeinen met de strijkers..

Het bluesy ‘Rockophobia’ werd naar Iggy Pop gestuurd, als tribute tot…, maar op zijn Pop’s reageert hij hier op terug en dat maakt het nummer extra bijzonder.

De sound en diversiteit van het album brengt de band  tot een nieuwe tour waarmee ze als supportact van Eels mee gaat. The Inspector Cluzo staat dan ook op 7 april in Afas Live te Amsterdam

30 januari 2023