Afgelopen vrijdag, 13 oktober, was de Burgerhaven in Deventer voor één avond het episch centrum in de wereld van The Grand East. Hier vond de releaseparty van hun derde album, Floor = Lava plaats en daar kijken we verwachtingsvol naar uit.

In de ban

Na wat personele omzettingen is de band uit Overijssel, bestaande uit Arthur Akkermans, gitarist Niek Cival, bassist Teun Eijsink, toetsenist Henk Hulzebosch en drummer Ymte Koekkoek, klaar voor een nieuw avontuur. Werd hun vorige album nog met Glamrock geassocieerd, met Floor = Lava hebben de heren zeker even achterom gekeken naar de jaren ’80 en hebben een fikse dosis elektronica en new wave invloeden toegevoegd, waarbij de hand van producer Pablo Van De Poel (DeWolff) voelbaar is. Floor = Lava, dat we natuurlijk ook nog kennen van het spelletje, opent energiek met ‘Seks Club’; voor de bijbehorende, ongecensureerde versie zul je echt even moeten gaan zoeken want de in de videoclip wat expliciet getekende beelden van wereldleiders zijn bij Youtube in de ban gedaan.

New Wave

Vervolgens is daar met het snelle en energieke ‘Overflowing’ een fraai staaltje rock, is het fraaie ‘Monarch’ met wat psychedelica omgeven en met de zwaar aangezette synths bij ‘High Miles’ keren we absoluut terug naar de jaren ’80. Een spontane vergelijking met Simple Minds ligt op de loer. En zo is die nieuwe koers én de samenwerking met Van De Poel vruchtbaar én hoorbaar. Luister maar eens naar ‘Lowdown’ maar zeker naar ‘Change It All’, misschien wel het beste maar zeker het meest uitgebalanceerde nummer van Floor = Lava. De band toont met dit derde album zijn vele gezichten want naast al datgene dat we al genoemd hebben is er ook nog het catchy ‘Easy Life’ en ‘Stuck In The Morning’, dat met fraai gitaarspel én een tweede stem een bijzondere dynamiek mee krijgt.  De titelsong en tevens afsluiter is een onvervalst stukje pulserende new wave waar de band voor de laatste keer ons de bevestiging geeft dat ze een nieuwe weg in zijn geslagen. De komende maanden tourt de band door Nederland en Duitsland met op 26 januari de afsluiting van deze tour in Paradiso. Dat zal me een afscheidsfeestje worden want The Grand East is terug! Voor nu doen we het met dit prima album. Veel luisterplezier!

16 oktober 2023