Het is heel goed mogelijk dat bij het horen van de bandnaam The Day niet onmiddellijk belletjes gaan rinkelen. Onlangs bracht dit toch wel bijzondere internationale duo hun twee album uit onder de titel The Kids Are Alright.

Nederlands – Duitse samenwerking

The Day is feitelijk een duo, bestaande uit de Nederlandse Laura Loeters en de Duitse Gregor Sonnenberg. Ze studeerden samen aan het conservatorium in Arnhem. Ze besloten samen muziek te gaan maken en in 2019 verscheen hun debuutalbum Midnight Parade. Net voordat de pandemie uitbrak verhuisde Laura naar Antwerpen en naast het feit dat deze periode voor haar persoonlijk ook erg lastig was bracht het ook nieuwe inzichten. Als muzikaal duo The Day konden Laura en Gregor immers niet samen in de studio aan nieuw materiaal werken dus er moesten nieuwe wegen ontdekt worden. Er wordt geëxperimenteerd met het opnemen van covers (‘Tenderfoot’) en er wordt nieuw materiaal geschreven en met enige regelmaat worden er singles uitgebracht die ook op dit nieuwe album terug te vinden zijn zoals bijvoorbeeld ‘June’ en ‘Empty’.

Rijk georkestreerd

De muziek van The Day wordt regelmatig als “Dreampop” omschreven maar daar doen we het duo wel wat mee tekort. Opener ‘98’ kunnen we dan nog wel onder deze noemer scharen maar vervolgens is daar met het uptempo ‘Nemeses’ een fijne Indiepopsong waarbij Fleetwood Mac zo maar een inspiratiebron zou kunnen zijn. Ook nummers als ‘Sidelines’ over je innerlijke zoektocht (“Heard About Self-Posession / But No One Tells You That Is Hard To Find”) en ‘Two Moons’ schuren zo nu en dan maar dat rafelige randje zorgt juist voor dat beetje extra. Dat Laura en Gregor inmiddels de nodige ervaring hebben blijkt wel uit de diversiteit. Luister maar eens naar het smaakvolle en rijk georkestreerde ‘Parasite’.

Tweede album

Elk nummer van The Kids Are Alright heeft het in zich om airplay te krijgen op de diverse radiostations en het is dan ook een raadsel waarom The Day niet vaker gedraaid wordt. Of het nu het sfeervolle ‘Great Unknown’ is, het catchy ‘Empty’ of het ingetogen ‘June’; na elke luisterbeurt worden ze mooier en de meeste zijn echt radiovriendelijk. Nummers over persoonlijke ontwikkelingen maar evengoed ook maatschappelijke issues worden niet uit de weg gegaan. Gregor is de schrijver/componist en gitarist van het duo en Laura zorgt met haar stem voor de inkleuring van de liedjes. Met Gregor die op gitaar Laura begeleidt komt er met het subtiele ‘Before’ een einde aan dit tweede album van The Day. Geef The Kids Are Alright een paar luisterbeurten, leer het album kennen en je zult laagje voor laagje kunnen verkennen. Veel luisterplezier!

17 mei 2024