Bluebirds

Drie jaar geleden verrasten Krystl, Elske DeWall en Rachèl Louise alias The Bluebirds ons met hun debuutalbum Sisters. Inmiddels is het trio gereduceerd tot een duo en zijn er muzikaal wat kleine nuances doorgevoerd. Great Big World is het voorlopige eindresultaat van de ontdekkingsreis van dit nieuwe “vrouwencollectief”!

Vrouwencollectief
In 2018 was daar dat verrassende album Sisters van The Bluebirds; Drie Nederlandse vrouwen Krystl (3FM Talent), Elske DeWall (Serious Talent 3FM) en Rachèl Louise die ieder hun eigen carrière hadden maar de gemeenschappelijk voorliefde voor countrymuziek én de Tv-serie Nashville bracht deze drie dames bij elkaar. Inmiddels zijn door het vertrek van Elske de Wal eind 2020 The Bluebirds een duo geworden maar eigenlijk ook weer niet. Eigenlijk is het eens soort van vrouwencollectief geworden want voor dit nieuwe album zochten Krystl en Rachèl de samenwerking op met acht andere vrouwen! Daarnaast is het muzikale accent wat verlegd of verruimd van Country naar Folk en Singer songwriter.

Meerstemmigheid is de troef
Die nieuwe benadering krijgt meteen bij de opener en tevens titelsong vorm; op ‘Great Big World’ horen we een vocale bijdrage van Birgit Schuurman en het nummer krijgt door het semi-akoestische instrumentarium meer een Folkachtige karakter. Datzelfde geldt overigens ook op ‘Rearview” waar we de “Ex-Bird” Elske DeWall horen en waar nogmaals bevestigd wordt hoe mooi die stemmen nog steeds bij elkaar kleuren. Vervolgens is daar met ‘Nothing’s Ever Good Enough’ een mooi lichtvoetig popliedje waar Lorrèn haar opwachting maakt. Ook hier is de meerstemmigheid de sterke troef die de dames uitspelen en het feit dat in het dagelijks leven voor iedereen de lat maar hoger wordt gelegd is een thema dat we allemaal zullen herkennen.

Voorliefde voor Country
En door bij elk nummer een andere vrouwelijke collega te betrekken krijgt het album een origineel karakter en ook wel vibe mee. Noem het “girlpower” maar dan wel bij liedjes die over het algemeen mooi klein worden gehouden. Luister maar eens naar het akoestische ‘Someone I Can’t Outgrow (ft. Yuri) en het prachtige ‘No Rain, No Flowers’ (ft. Stephanie Struijk). Zo nu en dan versnellen de dames zoals bij ‘True Sister’, waarschijnlijk één van de sterkste tracks, waarbij Hadewych Minis haar opwachting maakt. Dat de dames hun voorliefde voor Country nog niet helemaal verloren zijn horen we terug bij ‘Sweet Soil’ (ft. Janne Schra) en met Bertolf Lentink op Dobro. De afsluiter ‘All Good My Dear’ is een lullaby met wel een heel mooi stukje tekst: “The Older We Get / The Faster We Run / The More We’re Forgetting / Our Youth”.

Eindoordeel
Great Big World is een mooi, smaakvol vervolg geworden van Sisters waarbij de meerstemmigheid belangrijk is in combinatie met de sfeervolle arrangementen. Doordat beide “Birds” muzikaal een iets andere benadering hebben gekozen horen we net iets meer variatie in muziekbenadering en stijlen. Het concept om bij elk nummer met een andere zangeres een samenwerking aan te gaan is op zijn minst origineel en pakt hier in de praktijk prima uit. Overigens passen Krystl en Rachèl deze benadering ook toe tijdens hun tournee die volgend jaar een vervolg krijgt. Veel luisterplezier.

The Bluebirds tour:

• 30-10-21 Cultuurhuis de Klinker, Winschoten
  • 02-11-21 Tivoli, Utrecht