The Bevis Frond is Nick Saloman en andersom. Ergens in 1986 in Londen ontstaan en sinds het debuutalbum Miasma uit 1987 onafgebroken actief in de Rockscene. Onlangs was de release van Focus On Nature, het nieuwste album van deze toch wel typisch Britse rockband.

Muzikale Footprint

Focus On Nature is het derde album dat door het gerenommeerde Fire Records wordt uitgebracht en kent maar liefst een speelduur van een kleine 75 minuten, verdeeld over 19 songs. Overal kunnen we de overeenkomsten of vergelijkingen met andere bands lezen; hoorbare invloeden van een Teenage Fanclub, The Lemondheads of Dinosaur JR., maar het is toch echt de geest van Nick Saloman die over dit nieuwe album rondwaart. De man heeft, samen met een steeds wisselende samenstelling van zijn band, door de jaren heen een eigen sound ontwikkeld en laat hoe dan ook een muzikale footprint achter. Noem het alternatieve Rock, voeg er een scheutje psychedelica aan toe, wat Indie maar bovenal het nodige gitaarwerk en je hebt een idee wat je kunt verwachten. Maar je moet het album luisteren om het beeld echt te kunnen visualiseren.

(tekst verder onder video)

Maatschappelijk betrokken

Een nummer als ‘Big Black Sky’ is misschien wel illustratief voor het geluid van dit nieuwe album. Een stevig rocknummer met toch die aanwezige melodielijn en waar ruimte is voor die broodnodige gitaarsolo met een fijn rafelig randje. Maar hiervoor is al veel moois voorbij gekomen zoals de stevige opener waarna een stukje gesproken tekst “I Hope That You Enjoy This Record” de Engelsman ons mee neemt naar de situatie waarin onze wereld zich op dit moment verkeerd (“I’m so tired of scary ecological forecasts”). De riffs komen en gaan op het hoekige ‘God’s Gift’, ‘A Mirror’, en bij ‘Here For The Other One’ blijkt de Brit een meester te zijn in het verleggen van accenten.

Afscheidsalbum?

Maar Saloman wisselt het moeiteloos af met meer melodieuze tracks zoals de sterke titelsong, het met stemmig pianospel omgeven ‘Vitruvian Man’, het wat psychedelische ‘Happy Wings’ en het prachtige ‘Hairstreaks’ waar hij dat o zo bekende gitaargeluid uit de jaren ’70 reproduceert. Op sommige momenten pakt Saloman terug naar een meer “stripped-down” geluid. ‘Brocadine’ en het ingetogen ‘I Can’t Breathe’ zijn hier mooie voorbeelden van. Focus On Nature is een authentiek Brits rockalbum geworden en met een nog steeds excellerende Saloman. Aangezien de maand April in het teken staat van de “Farewell-tour” is de kans aanwezig dat Focus On Nature misschien wel de laatste gelegenheid is om de band aan het werk te zien. Veel plezier!

The Bevis Frond live:
21 April: Roadburn Festival, Tilburg, Nederland

19 maart 2024