De uit Reading afkomstige Britse rockformatie The Amazons zijn terug met hun derde album. Ook How Will I Know If Heaven Will Find Me? kreeg tijdens de pandemie vorm en de weg naar dit derde album verliep dan ook anders dan gepland.

Een vriendin aan de andere kant van de oceaan

Voor dit album riep de band de hulp in van producer Jim Abbiss (o.a. Arctic Monkeys en Adele) waarbij de band nog steeds de absolute ambitie heeft om als rockband te klinken. De stuwende opener ‘How Will I Know? vormt een soort kompas op dit nieuwe album. Pulserende drums en straffe gitaarriffs zorgen ervoor dat de band echt een “entree” maakt. Er is dan ook geen twijfel mogelijk, The Amazons is terug! En natuurlijk is ook How Will I Know If Heaven Will Find Me? Zoals gezegd een “covid”-album, waarbij frontman Matt Thompson zich nu ineens genoodzaakt zag om op een totaal andere manier te communiceren met zijn vriendin die ergens aan de andere kant van de oceaan in LA woont. Vervolgens is daar met ‘Bloodrush’ eveneens zo’n nummer dat een ongekende energie en intensiteit uit straalt en waar Thompson ook even aan die periode refereert als we hem “Wrote a letter / Did you read it alone / Does it matter if we speak on the phone” horen zingen.

Een andere benadering

Na het naamloze debuut uit 2017 en het was duistere Future Dust uit 2019 kiest de band nu voor een iets andere benadering op How Will I Know If Heaven Will Find Me?. Tijdens de pandemie ontstonden de liedjes vaak op jamsessies op een akoestische gitaar om vervolgens door Matt Thompson, Chris Alderton, Elliot Briggs en Joe Emmett verder uitgewerkt te worden. Nog steeds kunnen we The Amazons als Rockband omschrijven al maken ze zo nu en dan binnen dat spectrum uitstapjes. ‘Say It Again’, waar Maggie Rogers aan meeschreef, krijgt door de fraaie akoestische gitaren een fijn “folk-randje” mee en ‘Northern Star’ is gewoon een mooi liefdesliedje op een fraaie melodielijn en met warme harmonieën. Maar het zijn toch de uptempo rockers die de aandacht trekken zoals ‘Wait For Me’, ‘The Morning’ en ‘Ready for Something’; nummers die zich perfect lenen om een volle in extase te krijgen.

Geen recht-toe-recht-aan Rockalbum

Met ‘One By One’ noemen we waarschijnlijke één van de beste nummers van het album; het nummer begint akoestisch en de stem en de zangkwaliteiten van Thompson tillen het nummer naar een hoger niveau. Maar gaandeweg transformeert dit langste nummer van het album naar een heerlijke rocksong met diepgang én dat donkere randje dat Future Dust zo typeerde. Op de pianoballad ‘For The Night’ vergt Thompson het uiterste van zijn stem en dit nummer draagt ook bij aan de balans op dit derde album van de Britse band. How Will I Know If Heaven Will Find Me? Is een onvervalst rockalbum maar we kunnen niet zeggen dat de heren de makkelijke weg kiezen en een recht-toe-recht-aan album afleveren. Bij de afsluiter ‘I’m Not Ready’ komt alles nog een keer bij elkaar. Het nummer is dan misschien wat meer ingetogen maar je voelt als het ware dat het vuurtje blijft branden. Benieuwd hoe de band zich live zullen gaan presenteren. Veel luisterplezier.

23 september 2022