Dat de wereld sinds hun titelloze debuutalbum uit 2013 niet meer on The 1975 heen kan is inmiddels wel duidelijk. De Pop-rock band uit Manchester heeft vooral in het Verenigd Koninkrijk de absolute sterrenstatus met een nummer 1-notering voor alle uitgebrachte albums waarbij ook hun laatste release Being Funny In A Foreign Language.

3 zekerheden

Als je naar The 1975 luistert heb je drie zekerheden; een albumtitel die eigenlijk te lang is, een openingstrack die steevast ‘The 1975’ is getiteld (lastig opzoeken op Spotify) en de charismatische stem van frontman en leadgitarist Matty Healy. En dat is dan ook precies wat we horen op Being Funny In A Foreign Language, waarbij het centrale thema op dit vijfde album de liefde is; het verlangen naar, het aangaan van relaties en de zoektocht. Door de jaren heeft zie en hoor je de band volwassen worden en zich muzikaal ontwikkelen. Daar waar het naamloze debuut vol met catchy popsongs stond, daar proberen Healy, Adam Hann (gitaar, keys, zang), Ross MacDonald (basgitaar, keys, zang) en George Daniel (drums, percussie, zang) op Being Funny In A Foreign Language meer diepgang aan te brengen en nog meer hun eigen identiteit te tonen. En op zich lukt dat op hun vijfde album best aardig al sleutelen ze nu ook weer niet te nadrukkelijk aan hun succesformule.

Het centrale thema is liefde

Ook nu is er ook nu weer die opener die ‘The 1975’ als titel meekrijgt waarbij Healy maatschappelijke problemen benoemt. Het is niet het makkelijkste nummer en wordt vanuit een eenvoudige pianomelodie knap uitgebouwd. Liefde is dus het centrale thema, iets wat door Healy op het uptempo ‘Looking For Somebody (to Love) meteen duidelijk wordt gemaakt. De baslijn van MacDonald en de charismatische stem van Healy klinken meteen vertrouwd en zorgen dat stil blijven zitten geen optie is. ‘Happiness’, één van de meest dansbare tracks, is dan weer wat meer funky en ondanks het vrolijke deuntje van oorwurm ‘Oh Caroline’ is het zinvol om even de teksten erbij te pakken om de diepere bedoeling te begrijpen.

Vertrouwd maar toch weer vernieuwend

Dat de band zich absoluut ontwikkeld heeft kunnen we door het hele album heen horen. ‘Part Of The Band’ is adembenemend mooi door de fraaie laagjes en de toegevoegde strijkers. Ook het rustige ‘About You’ is een pareltje. Healy wordt op dit wat donkere, shoegaze achtige dreampop nummer bijgestaan door Carly Holt en haar stem zorgt voor een prachtig contrast. De saxofoon op achtergrond zorgt voor de kers op dit prachtig stuk taart. Verder is er nog het uiterst catchy ‘I’m In Love With You’ waarbij de band een vette knipoog laat zien richting de jaren ’80 en bewijzen de heren wederom enkele fraaie ballads uit hun mouw te kunnen schudden; ‘All I Need To Hear’, het soulvolle ‘Human Too’ en het semi-akoestische ‘When We Are Together’ met mooie harmonieën van de heren zorgen voor een mooi evenwicht. Verder is ‘Wintering’ ook nog een interessante track; het Folkachtige nummer krijgt door de snelle spoken-lyric een aparte dynamiek mee die mij op een wellicht vreemde manier doet denken aan Paul Simon. Being Funny In A Foreign Language is een logisch vijfde album waarbij de band vertrouwd klinkt maar ook weer vernieuwend. Een ijzersterke popplaat. Veel luisterplezier!

24 oktober 2022