TATYANA – Treat Me Right

Treat Me Right is de titel van het debuutalbum van TATYANA; geboren in Groot Brittanië maar woonachtig geweest in Rusland, Nederland, Singapore en in Boston. Daar studeerde ze af aan het Berkelee College Of Music en al de daar opgedane kennis combineerde ze met haar klassieke harpopleiding toen ze in 2018 weer terugkeerde naar haar geboorteland en weer in Londen ging wonen. Na enkele singles was daar de goed ontvangen EP Shadow On The Wall en nu is daar dan dat lang verwachte debuut.

Joseph Mount van Metronomy

Voor dit album kreeg ze hulp van Joseph Mount, drijvende kracht achter Metronomy, en met zijn gevoel voor pakkende Electro popliedjes weet je dat een scherpe popproductie in de lijn der verwachting ligt. Zo is de opener ‘Kiss Me Right Now’ meteen richtinggevend; een sprankelend catchy nummer over verliefdheid dat zich als een oorwurm in je hoofd nestelt en doet denken aan de beginjaren van de carrière van Katy Perry. En we vinden meer van dit soort met Electro doorspekte uptempo nummers zoals ‘Lover, You Don’t Know Me’, het door BBC Radio 1 tot “Next Big Wave” gepromoveerde ‘Between The Lines’ en natuurlijk mag de catchy titelsong niet in dit rijtje ontbreken.

“spoken Lyric”

Maar het album bevat ook wat rustigere tracks waarbij drummachines vaak het ritme bepalen. Zo is ‘On My Mind’ een soepele track met een nadrukkelijke knipoog naar R&B en is ‘Runaway’ dromerig op de spaarzame synths. De verrassing vinden we natuurlijk halverwege het album terug; alsof je naar een concert luistert waarbij de zanger/zangeres de band voorstelt is dit een “spoken lyric’ waar de Britse zelfs ons onder andere in het Russisch iets toe fluistert….. Natuurlijk is de hand van producer Mount voelbaar op dit album zoals bij het slaapkamerpop-achtige ‘Make Amends’. Ook de afsluiter ‘End Of The Galaxy’ behoort niet tot de catchy, dansbare tracks maar heeft wel een lekker “bite”. Op Treat Me Right gaat TATYANA op zoek naar haar muzikale identiteit en zullen we bij een opvolger horen welke keuze ze gemaakt heeft. Veel luisterplezier.

6 mei 2022