Tasha – Tell Me What You Miss The Most

Tell Me What You Miss The Most is de titel van het tweede album van de Amerikaanse singer/songwriter Tasha Viets-VanLear, artiestennaam Tasha. Op dit tweede album van de uit Chicago afkomstige singer/songwriter neemt ze ons mee op haar “break-up” reis.

Soepel bewegend tussen Soul, R&B en Pop

Een verbroken relatie, een haast universeel thema dat iedereen waarschijnlijk wel herkent en waar het heerlijke gevoel van geluk ineens als sneeuw voor zon verdwenen is. Het mooie is dat die achtbaan van emoties op een meer dan aangename wijze vormt krijgt in tien liedjes die met ‘Bed Song 1’ en ‘Bed Song 2’ echt een kop en een staart krijgen. Qua sound beweegt het album soepel tussen Folk, Soul, R&B en wat Pop kan dus elke muziekliefhebber aanhaken.  In de mooie akoestische opener maken is daar weer die herkenning met die expressieve stem en horen we haar als het mijmeren over de verbroken liefde (“Hey I dare you / Tell me what you miss the most / Is it naps in sandy beds, brown bodies close?”).  Negen liedjes verder haar gemoedstoestand veranderd in het Folkachtige en ook grotendeels akoestische ‘Bed Song 2’. (“I’d prefer to sleep in a bed my own / At least for some time ’til I can feel whole).

Een definitief afscheid van een lastige periode

Tussen die twee mooie, persoonlijke “kleine liedjes” neemt de Amerikaanse ons dus mee in haar belevingswereld en het verwerken van die stukgelopen relatie.  Op het bitterzoete en emotionele maar soulvolle ‘History’ stelt ze zich zeer kwetsbaar op en bij de zeer persoonlijke ballad ‘Sorry’s Not Enough’ wordt het eventuele sprankje hoop op een hereniging wrang weggespoeld. Beide nummers krijgen door het spaarzame instrumentarium een wat Lo-Fi achtig karakter mee en kruipen na enkele luisterbeurten onder je huid. Tussendoor is er nog het met een 60’s sound omgeven ‘Perfect Wife’ waar de treurige tekst door de vrolijke melodie verbloemd wordt. Na het gesproken ‘Love Interlude’ merk en hoor je dat Tasha het roer om heeft kunnen gooien en de negatieve gevoelens van zich af laat glijden. Het soulvolle ‘Dream Still’, met een prachtige bijdrage van Vivian McConnnell op fluit, is innemend maar alles komt samen bij het hoogtepunt van het album, ‘Lake Superior’. Het wiegende en soepele liedje is van absolute schoonheid en de stem van Tasha en het instrumentarium zorgen voor de juiste dosis melancholie. Voor de afsluiter is er dan nog dat andere hele mooie nummer ‘Year From Now’; mooie gitaarlijnen begeleiden Tasha als ze op dit prachtige liedje waar ze die moeilijke tijd definitief vaarwel zegt.

Ijzersterk Break-up album

Tell Me What You Miss The Most de alleszeggende titel van een heel sterk tweede album geworden van de Amerikaanse singer/songwriter Tasha. In de tijd dat alles digitaal gaat is het geen probleem om enkele nummers in een playlist op te nemen maar dit vernuftige en qua tekst ijzersterke album is er bij uitstek één om gewoon integraal te luisteren. Laat je meevoeren op de emoties van deze Amerikaanse singer/songwriter en waarschijnlijk herbeleeft eenieder wel zijn eigen herinnering. Veel luisterplezier.

8 december 2021