SYML is de artiestennaam van Brian Fennell. De uit Seattle afkomstige Amerikaan met Welshe roots hebben we de laatste jaren al leren kennen als een veelzijdig singer/songwriter en met The Day My Father Died levert hij zijn tweede volwaardige album af.

Geen triest album ondanks de albumtitel

Enkele weken was daar als voorbode op dit album de single ‘Chariot’; een fijn en uptempo nummer dat meteen uitgroeit tot één van de nummers die het fundament van dit ijzersterke album vormen. Want ondanks dat het album inderdaad een soort ode is aan de periode dat zijn vader ziek was en overleed is dit absoluut geen triest album. Sterker nog, de Folkachtige titelsong is zelfs vrolijk te noemen en gaat veel meer over de liefde die hij van zijn vader ontving dan over de periode van rouwen. (“I want to show you that life comes in circles, I want to show you life”). Fennell kreeg voor dit album de hulp van producer Phil Ek (o.a. Band Of Horses) en zijn DNA is dan ook wel voelbaar aanwezig.

Video geschoten in Amsterdam

Maar dit nieuwe album van SYML (dit betekent “simpel” op z’n Welsh) is een mooi palet geworden van vijftien smaakvolle verhalen. Op die andere single ‘Believer’, waarvan de video in Amsterdam werd geschoten, bewijst Fennell zijn vocale kracht waarna hij met ‘Laughing At The Storm’ zijn veelzijdigheid als liedjesschrijver maar weer eens toont. Bij het akoestische en meerstemmige ‘Sweet Home’ is daar een deja-vu naar de muziek van Simon & Garfunkel, bij ‘Feel The Pain’ kun je wiegend fijn wegdromen en met ‘Marion’ noemen we waarschijnlijk het prijsnummer van het album. Zo blijft The Day My Father Died boeiend en gevarieerd en naast het eerder genoemde ‘Chariot’ is ‘Baby Don’t Lie’ toch wel die andere steunpilaar.

Medewerking van o.a. Guy Harvey en Sara Watkins

Op een aantal tracks kiest Fennell voor vocale samenwerking zoals op de zeer stemmige openingstrack ‘Howling (Lucius) en het prachtige duet ‘Lost Myself’ dat hij samen met Guy Harvey van Elbow zingt. Zijn mooie kopstem is natuurlijk een krachtig wapen en de combinatie met de stem van Harvey zorgt wel voor een bijzonder kippenvelmoment. Verder is daar nog ‘Better Part Of Me’ met een bijdrage van Sara Watkins en samen met Charlotte Lawrence en begeleidt door een akoestische gitaar is daar het prachtige en breekbare ‘You And I’. De afsluiter ‘Corduroy’ is weer zo’n mooi voorbeeld van het relativeringsvermogen van de Amerikaan; u kent ze wel, corduroy broeken uit het verleden? Fennell zingt hierover aangezien hij die corduroy tijdens zijn jeugd zo graag droeg, simpelweg omdat hij lekker zat. Kortom, ‘Corduroy’ is zijn herinnering naar zijn jeugdige onschuld. The Day My Father Died is een verzameling van maar liefst vijftien tracks en een speelduur van een uur waarin Fennell ons meeneemt naar die droevige gebeurtenis die hij helemaal niet treurig laat klinken. Eén van de muzikale verrassingen in dit nog prille muziekjaar 2023 maar nu al een tip voor de jaarlijstjes. Veel luisterplezier.

7 februari 2023