Sword (niet te verwarren met de band The Sword) is een Canadese heavy metalband bestaande uit Rick Hughes op zang, Mike Plant op gitaar, Mike Larock op basgitaar en Dan Hughes op drums. Ze maakten furore in de jaren tachtig. De band heeft de albums Metalized en Sweet Dreams gemaakt en is zelfs supportact geweest voor Motörhead, Alice Cooper en Metallica. Om onduidelijke redenen zijn ze begin jaren negentig uit elkaar gegaan. Na een lange afwezigheid heeft de band, in de originele line-up, hun derde album III uitgebracht. Het album bestaat uit demo’s en door labels afgewezen tracks uit de jaren tachtig, maar dan geactualiseerd.

III opent met ‘Bad blood’. Je hoort een atmosferisch geluid met af en toe een korte uitbarsting van gitaar en drums. ‘’Bad blood’ heeft een pakkende en herkenbare melodie. Het heeft ook echt het jaren tachtig heavy metal geluid, met af en toe een hint van trash metal. Het wordt opgevolgd door ‘(I am) in kommand’ die ook weer een lekker hoog tempo heeft en een groovy gitaargeluid. Het hoge tempo wordt doorgezet op ‘Dirty pig’. De track knalt met heaviness en gitaarriffs. ‘Surfacing’ is een interlude en is eigenlijk een intro op ‘Unleashing hell’. ‘Surfacing’ had er beter onderdeel van gemaakt kunnen worden, want het staat niet echt op zichzelf. Op ‘Unleashing hell’ ligt het tempo iets lager, maar het is zeker niet minder heavy. Het is ook lekker ritmisch. Dit geldt eveneens voor ‘Took my chances’. ‘Spread the pain’ en ‘Not me, no way’ zijn weer echte headbangers.

III is misschien niet de klassieker Metalized, maar Sword laat horen dat ze het nog steeds kunnen. De muziek zit strak in elkaar en Rick Hughes heeft nog steeds een flinke strot. Het klinkt als de heerlijke heavy metal uit de jaren tachtig, maar dan net iets er van het nu. Af en toe doen ze qua geluid wat denken aan Judas Priest en Metallica. Het was mooi geweest als er wat nieuwe tracks waren geschreven. III bevat ‘maar’ zeven tracks als je de interlude ‘Surfacing’ niet meetelt. Daarnaast was het boeiend geweest te zien waar ze mee gekomen waren, los van de al bestaande tracks. Maar…. Wellicht is dit juist een toffe comeback en opstap naar nieuw materiaal.

28 november 2022