Swamp Dogg – I Need A Job… So I Can Buy More Auto-Tune

De inmiddels 79-jarige singer/songwriter en producer Swamp Dogg is na een relatieve stilte van twee jaar terug met zijn nieuwste album I Need A Job… So I Can Buy More Auto-Tune. Sinds zijn solodebuut Total Destruction To Your Mind uit 1970 heeft Jerry Williams een indrukwekkende discografie opgebouwd en is hij een meer dan gerespecteerde artiest binnen de wereld van Soul en R&B.

Blazers vormen een zekerheidje

Williams schreef mee aan diverse hits eind jaren ’60 maar miste de erkenning en waardering maar ook zeker de financiële genoegdoening. Daarna bouwde hij gestaag aan een solocarrière en beschikt hij over een inmiddels indrukwekkende discografie. Hij opent met de “titelsong” ‘I Need A Job’ en meteen is daar die warme combinatie van Soul en R&B voelbaar waarbij de strakke baslijn en de blazers een zekerheidje vormen. Overigens verhullen de vrolijke klanken de wat diepere boodschap als we Williams “Gimme some work / I ain’t too proud to beg / Don’t care what I do / Gotta take some money home so I can pull my family thru / I need a job” horen zingen. We weten natuurlijk dat de Amerikaan binnen het spectrum van Soul en R&B zo’n beetje altijd alle hoeken opzoekt en dat is op dit nieuwe album niet anders. ‘Soul To Blessed Soul’ is een heerlijke “silky-soul”-schuiver maar hij weet ons ook aan de hand enkele decennia in de tijd terug te nemen met de heerlijke Rhythm & Blues stomper ‘She Got That Fire’.

Duet met Willie Clayton

Op dit nieuwe album vinden we ook een samenwerking terug met het wiegende R&B ‘Cheating In The Daylight’, een duet met Willie Clayton. Voor dat het nummer begint horen we Clayton zeggen: “Hey Swamp, you can always call Willie Clayton; I will sing with you anytime”. Maar zoals gesteld is I Need A Job …. So I Can Buy More Auto-Tune een feest van herkenning van de muziek van Swamp Dogg. Luister maar eens naar het swingende ‘I Need Your body’; een mooie baslijn, orgeltje, piano en natuurlijk die blazers zorgen dat stilzitten geen optie is. ‘Darlin’  Darlin’ Darlin’ roept herinneringen aan Marvin Gaye op en ‘Cheating All Over Again’ klinkt alsof je versterker te zwaar is voor je speakers. Verder zal Williams vast en zeker op dit album gebruik maken van dat apparaatje dat autotune heet maar waarschijnlijk heeft de Amerikaan het gewoon niet nodig. Met de Bob Jones’ cover ‘Show Me’ uit 1968 sluit Swamp op een uiterst energieke wijze dit Soul en R&B album in hart en nieren af en waarschijnlijk is I Need A Job… So I Can Buy More Auto-Tune niet zijn laatste kunstje. Veel luisterplezier.

3 mei 2022