Superchunk – Wild Loneliness

De Amerikaanse indierockers Superchunk bestaat inmiddels alweer ruim 30 jaar. Hoewel de band met regelmaat een album op de markt brengt, wil het maar niet doorbreken bij het grote publiek. Toch weten ze heerlijk en luchtige indie popsongs te brengen en dat is op het nieuwe album Wild Loneliness niet anders. Toch is het een zeer bijzondere band.

Afgelopen jaren bracht de band enkele geestige corona-covers uits waaronder ‘Break the Glass’ met op de b-kant Mad World van Corrosion of Conformity, of de b kant van ‘There’s a Ghost’, ‘Alice’ van The Sisters of Mercy. Covers van acts met stevige kost dus.

Merge

Toch is het allemaal minder luchtiger wanneer je weet dat men 10 jaar geleden het Bananarama  ‘Cruel Summer’ opnam. Het album kent dan ook de indiepop dat tussen deze coversongs geplaatst kan worden.  De frontman Mac McCaughan en bassist Laura Ballance (die overigens sinds 2013 niet meer mee tourt wegens fysieke problemen) zijn de basis van deze band en staan al vanaf het begin onder contract bij het Merge label. Of dat bijzonder is? Ja, zij zijn de eigenaren en hebben dit succesvol indie label in 1990 gestart.

Indierock zoals het hoort

De band opent verrassend lekker met ‘City of the Dead’ en Laura Ballance neemt diverse songs voor haar vocale rekening zoals het titelstuk. Met gastmuzikanten als REM drummer Mike Mills, Sharon van Etten en Teenage Fanclub zangers Raymond McGinley en Norman Blake  wordt het album lekker divers met uptempo songs als ‘Refracting’ en de lekkere slepende popsongs On the Floor Connection maken het album erg aantrekkelijk. Met het juweeltje ‘Highly Suspect’ wijzigt de band even de sound van de gebaande paden.

Het album is vooral verrassend goed en mag dan ook wel door het grote publiek omarmd.

28 februari 2022