Sinds zijn debuutalbum A Sun Came uit 2000 is Sufjan Stevens niet meer weg te denken van het muziektoneel. Wat als een vriendschap begon met de uit Californië afkomstige Angelo De Augustine is nu uitgemond in A Beginner’s Mind, een soort conceptplaat met een toch wel speciale benadering.

Bijzondere samenwerking
We kunnen het ons niet meer voorstellen in dit digitale tijdperk waarbij alles op elk moment overal beschikbaar is. Hoe anders was dat enkele decennia geleden toen we bij de lokale videotheek een stapel VHS-banden gingen halen om je vervolgens met een groep vrienden ergens op te sluiten om een videomarathon te houden. De insteek van Stevens en De Augustine voor dit album is soortgelijk maar dan wel in het perspectief van de hedendaagse wereld. Ze delen de liefde voor de film en dus besloten ze om zich een maand lang ergens in een hut op te sluiten en elke avond een film te kijken om de volgende dag een nummer over diezelfde film te schrijven.

Diversiteit aan films als inspiratiebron
We wisten al dat de beide stemmen heel mooi bij elkaar kleuren en meer dan complementair aan elkaar zijn. De opener ‘Reach Out’ is dan ook meteen exemplarisch en de beide muzikanten worden o.a. begeleidt op akoestische gitaren. Vervolgens is er met ‘Lady Macbeth In Chains’ een lichte neiging naar lichtvoetige pop en voor dit nummer vormde de film All About Eve de inspiratiebron. Ook een nummer als ‘Back To Oz’ is wat rijker georkestreerd en kunnen we best pop noemen. Het contrast is dan ook prachtig bij een nummer als ‘The Pillar Of Souls’ dat een wat demonisch karakter meekrijgt en de prachtige tweestemmigheid op ‘You Give Death A Bad Name’ waar de verwijzing naar The Night Of The Living Dead overduidelijk is.

Etherisch
‘Beginner’s Mind’ is adembenemend mooi, ‘Murder And Crime’ (Mad Max) wordt door de heren in de hoge regionen gezongen en klinkt haast etherisch en door piano begeleidt weten de heren bij ‘This Is The Thing’ ook weer grote hoogte te bereiken. Eén van de hoogtepunten is dan toch weer het met Folk doordrenkte ‘Fictional California’ waarvoor de film Bring It On Again als muzikaal decor fungeerde. En zo weten de heren A Beginner’s Mind uitermate boeiend te houden ondanks het vaak spaarzame instrumentarium en de nooit aanwezige vocale uithalen. Het album wordt afgesloten met het relatief korte ‘Lacrimae’; de prachtige stemmen van Stevens en De Augustine omgeven met akoestische gitaar en wat synths.

Eindoordeel
Conceptplaat of niet, A Beginner’s Mind is een prachtig muzikaal document geworden waarbij Stevens samen met De Augustine bewijst met eenvoud te kunnen toveren. De soms zweverige melodieën lijken soms wat eenvoudig aan de oppervlakte maar er zijn altijd laagjes die zorgen dat de nummers steeds mooier en interessanter worden. Veel luisterplezier.

1 november 2021