De Amerikaanse rockact Stryper kent een achtergrond als white metal act. Een rock metal act die de religieuze kant belicht. De baptisten weten als geen ander dat samenzang een versmeltend karakter heeft en dat weet men al jaren binnen de rock te bewerkstelligen. Het nieuwe album Even the Devil Believes is weer lekker fel in de sound en maatschappelijk pittig en kritisch.

Michael Sweet weet met zijn band direct de koe bij de horens te vatten met ‘Blood From Above’ . In het interview van het recente album God Damn Evil vertelt de zanger  dat ‘de songs er tegenwoordig te snel uit de pen komen. Naar wat er in de wereld gebeurd is dat dat niet een goed teken’. Ook dit album is in een korte tijd opgenomen.

Het dertiende album begint vooral stevig. Het eerste deel (kant a) weet Stryper een vorm te vinden waarbij men de metal sound extra aandacht geeft. ‘Make Love Great Again’, ‘Let Him In’ en ‘Do Unto Others’ zijn wat matige songs en vraag me af of het de afvallers zijn van het recente album.

Het tweede deel van het album komt de samenzang meer tot zijn recht. Dat is toch het handelsmerk van deze band. De kwaliteit van de band horen we weer met ‘Divider’ en misschien nog beter met het semi-akoestisch nummer ‘This I Pray’. ‘Middle Finger Messiah’ is een prima afsluiter van dit album. Een album wat onrustiger is dan de voorgaande. En ja, het niveau van de eerste 4 albums is nog steeds niet terug gevonden. Maar misschien is dat ook valse nostalgie. De band weet nu ook met kritische teksten en humor duidelijk het christelijke standpunt over te brengen en uiten wel de zorgen over wat er op de wereld gebeurd. Dat kun je niet van veel acts zeggen.

23 oktober 2020