Role Models is de titel van het tweede album van de Nederlandse rockformatie Splinter! Na een relatieve stilte van twee jaar is de band die bestaat uit ex-leden van Death Alley, Birth of Joy en Vanderbuyst terug met nieuw werk.

Driebaansnelweg

De band schiet als een 100-meter sprinter uit de startblokken met ‘Soviet Schoolgirl’. Het is een echt rocknummer met volop ruimte voor gitaren maar evengoed houdt de band vast aan het melodieuze concept waaraan in hun ogen een goede track moet voldoen. Vervolgens neemt de band met ‘Bottom’ wat gas terug, is de verschuiving naar het “Pop-spectrum” hoorbaar, maar de gitaarriff op de achtergrond is wel heel erg prettig aanwezig.  Zo voelt het al luisterend alsof je op een driebaansnelweg rijdt en bij elk nummer een baan opschuift. Want bij ‘Opposite Sex’ tapt de band weer uit een nieuw vaatje en is er meer ruimte voor toetsenist Gert-Jan Gutman. Als dan na een kleine twee minuten de gitaren de overhand krijgen is een vergelijking met Oasis misschien wel vanzelfsprekend.

Rock, Punk en af en toe Poppy

Natuurlijk vinden we de al eerder uitgebracht single ‘Velvet Scam’ ook terug op Role Models; het wat springerige en uiterst dansbare nummer zal het ongetwijfeld goed doen op festivals en tijdens optredens. Voor dit album kreeg de band overigens de hulp van Mario Goossens, de drummer van Triggerfinger, die de productie voor zijn rekening neemt. Die punkrock invloeden waar frontman Truljens in interviews over spreekt horen we dan weer terug bij een nummer als ‘Every Circus Needs A Clown’ terwijl we ‘Children’ en ‘Medicine Man’ het best kunnen omschrijven als “catchy” rocksongs. Met ‘The Carpet Makes Me Sad’ noemen we het meest radiovriendelijke en één van de meest aansprekende songs op dit album, en bij ‘Golden Moon’, met een vleugje psychedelica, keren we terug naar de jaren ’70.

Evenwicht

Vinden we dan nog een echte verrassingen op Role Models? Jazeker; op het slechts anderhalve minuut durende ‘Computer Screen’ horen we naast Gutman op piano de rest van de band meerstemmig waardoor het nummer erg dromerig klinkt. En natuurlijk mag de afsluiter ‘It Should Have Been Over’ niet onvermeld blijven. Het fraaie akoestische nummer zorgt voor het nodige evenwicht op Role Models. Hiermee bewijst de band, bestaande uit zanger Douwe Truijens, gitarist Sander Bus, toetsenist Gert-Jan Gutman en drummer Barry van Esbroek, dat ze de nuances ook kunnen verplaatsen. Zanger Douwe Truljens gaf eerder in een interview al aan: “voor mij is het heel belangrijk dat de nummers catchy en dansbaar zijn. Ik hou altijd van bands die dat hebben. Het hoeft geen zachte muziek te zijn om poppy te zijn, het kan nog steeds keihard zijn en je heupen laten swingen”. Vanaf 1 september is de band op diverse podia te bewonderen en zal blijken of het publiek dit nieuwe album vol met Rock met een vinnige Punk-bite ook gaat omarmen. Veel luisterplezier!

29 augustus 2023