Met The Joke Of life is Spencer Thomas na een relatieve stilte van vijf terug. Dit nieuwe album getuigt van volwassenheid en bewijst dat Thomas het nodige in zijn mars heeft als verhalenverteller.

Volwassenheid

In 2019 was daar het solodebuut Hanging’ Tough van de Amerikaan die veel meer is dan singer/songwriter. Hij maakte deel uit van Young Valley maar ook als toetsenist van het in Athens gevestigde Futurebirds. Ook bij  Thomas is de pandemie uiteindelijk de voedingsbodem voor nieuw materiaal en dus uiteindelijke dit tweede soloalbum. Zelf zegt hij hierover: “I learned to laugh instead of cry. Hangin’ Tough was the typical debut-record story. I collected songs I’d written over the course of years to make my first mark as a “first name/last name” songwriter”. Het album opent met de titeltrack en die eerdergenoemde volwassenheid is meteen aanwezig bij dit mooie liedje over die verwactingen die niet altijd uitkomen.

Dit soort nummers kunnen alleen grote singer/songwriters maken

Bij het langzame en meeslepende ‘Always Never Youp’ wordt al snel duidelijk dat Thomas onder andere geïnspireerd is door grote namen als The Beach Boys. ‘Woman Who Smokes Cigars’, één van mijn persoonlijke favorieten, is ook zo’n nummer waarbij de mijmeringen over het leven als vanzelf boven komen drijven. En zo wordt The Joke OF Life al snel een hele mooie luisterplaat. Vooral als Thomas met ‘Dream Lilac’ qua stijl in de voetsporen van Don McClean stapt en de rol als echte verhalenverteller aanneemt. Later op het album is er met ‘Fake Rain’ nog zo’n fijn nummer dat alleen grote singer/songwriters kunnen maken. Op The Joke Of life weet Thomas zich in goed gezelschap want hij krijgt hulp van o.a. Jay Gonzales (Drive-By Truckers), Carl Broemel (My Morning Jacket), Kiffy Meyers (Futurebirds) en andere lokale muzikale vrienden.

Knipoog naar Springsteen en The Beach Boys

Dat Thomas ook de nodige “Country-roots” in zich heeft wordt bij het lichtvoetige ‘Little Gold’ en bij het stuwende en rockende  ‘Desperate Man’ is een knipoog naar Springsteen en met name Max Weinberg met zijn typerende drumwerk op zijn plaats. Die knipoog naar The Boss is er bij ‘How Come Heartbreak’ nog een keer waarbij de solo op de saxofoon dit keer doorslaggevend is. De afsluiter ‘Misty Eyes’ is de vrolijke noot op het album en nog één keer neemt de Amerikaan ons mee terug naar die typerende Westcoastsound. The Joke Of Life is één van die onverwachte verrassingen die een muziekjaar kleur geven. Vergeet al die vergelijkingen met andere grootheden en luister vooral naar Spencer Thomas. In het bijgevoegde boekje zijn alle teksten nog eens terug te lezen. Veel luisterplezier!

7 juni 2024