Hij oogt op de cover van nieuwste album Preach To My Soul nog wat jongensachtig en dat is niet geheel vreemd; met zijn pas 22 jaar levert het grote Canadese talent Spencer Mackenzie al zijn derde album af!

Een groot talent

Hij is één van die talenten binnen de Bluesmuziek die gekoesterd wordt. In 2016 debuteerde hij op zestienjarige leeftijd met Infected By The Blues dat twee jaar later een vervolg kreeg met Cold November. Beide albums oogstten lovende kritieken en inmiddels heeft Mackenzie de nodige Awards en nominaties achter zijn naam staan. Tussendoor rondde hij ook nog een muzikale opleiding succesvol af waardoor zijn focus gelegd kon worden op dit derde album. Opvallend is de strakke productie die mede door producer Citrullo tot stand kwam. De lijnen worden bij opener ‘Baptized By Cold Water’ wat dat betreft ook meteen met dikke witte krijtstrepen getrokken; stuwende drums, een fijn orgel en vilein gitaarspel van de pas 22-jarige Mackenzie zorgen voor een overrompelende start. De backing vocals van Chantal Williams zorgen voor een fijn evenwicht en zijn echt van toegevoegde waarde.

Mackenzie laat zijn gitaar spreken

Op Preach To My Soul vinden we twee covers terug; ‘Paranoia Blues’, oorspronkelijk van Paul Simon, wordt, inclusief een Honk piano, in een Memphis Blues-versie krachtig weggezet en ook ‘No Good’ (JJ Julius Son) is een smaakvolle cover geworden. ‘Preach To My Soul’ is de terechte titelsong; diverse tempowisselingen zorgen dat dit één van de meeste krachtige songs op het album is geworden en wederom strooit de Canadees met een imposante gitaarsolo. Ook hier zorgt voor Chantal Williams met haar backing vocals juist voor dat vleugje soul waardoor het nummer nog meer diepgang krijgt. Het snelle ‘Test Drive’ is ideaal om het publiek mee te krijgen en bij ‘Can’t Do Right’ moet ik toch aan de sound van BB King denken.  Eén van de andere troeven op dit album is het soulvolle ‘Your Turn To Cry’; op de momenten dat Mackenzie zijn gitaar iets minder laat spreken zijn daar de soulvolle blazers die voor een hele fijne vibe zorgen. En dan is er ook die met gospeltinten omgeven Bluesballad ‘Two Doves’ die voor het ontbrekende puzzelstukje zorgt. Met het mooie ‘Battle From Within’ wordt het album afgesloten en zo levert de Canadees met Preach To My Soul volwassen, nieuw album af. Mede vanwege de muzikanten die hun medewerking verlenen kan Mackenzie op gitaar excelleren en levert hij een knap stukje Bluesrock af. Veel luisterplezier.

5 september 2022