Sophie Janna – Wide World (EP)

Het voelde alsof het tijd was om weer eens een soloalbum uit te brengen. De Nederlandse Sophie Janna die de afgelopen jaren samen met Margot Merah binnen de Folkscene succesvol was als de helft van het duo The Lasses bracht onlangs een nieuwe EP uit, Wide World getiteld.

Lock-down en het moederschap

De afgelopen jaren reisde het duo The Lasses de wereld rond en waren succesvol met hun interpretatie van traditionele liedjes die vaak meer dan een eeuw oud waren. Tijdens de pandemie en mede ingegeven door de Lock-down was voor Sophie, echte naam Sophie ter Schure, blijkbaar de tijd rijp om eigen werk te schrijven. De Lock-down en het moederschap waren factoren die hier absoluut aan bijdroegen. Deze nieuwe EP kunnen we eigenlijk opdelen in drie hoofdstukken; de eerste vier nieuw geschreven nummers werden in Oxford opgenomen en vervolgens kregen drie van die nummers weer een akoestische bewerking waarbij Sophie de hulp kreeg van Kaspar Laval en alleskunner en multi-instrumentalist Janos Koolen. ‘Laurels’, haar akoestische bewerking van ‘Green Grow the Laurels’ is de afsluiter.

Acoustic

Folk is de muziek die Sophie ademt en dat blijkt ook weer op deze EP. ‘Wide World’, ook weer mooi meerstemmig overigens, is de gedroomde opener waarbij de Nederlandse openhartig is over haar angst om iemand te durven te vertellen dat je van hem of haar houdt. Op ‘Starlight’ en ‘Here Now wordt Sophie begeleid op akoestische gitaar en met het smaakvolle ‘Nightfall’ zijn daar voor de eerste keer drums. De drie akoestische versies die dus met Nederlandse muzikanten zijn opgenomen blijven dicht bij het origineel maar Laval en Koolen slagen er samen met Sophie in om de nummers een subtiel ander karakter mee te geven. En natuurlijk is daar altijd die prachtige, heldere stem van Sophie die de nummers draagt. Wide World is weer een stukje pure Folk. Veel luisterplezier.

23 december 2021