Langzaam maar zeker veroverde Somebody’s Child, het project van de Ier Cian Godfrey, een plekje in de muziekscene van Dublin. De liveshows zijn energiek en dat in combinatie met enkele EP’s zorgden ervoor dat de band ook het voorprogramma kon worden voor enkele aansprekende namen als Kodaline en de Kaiser Chiefs. Nu is daar met het titelloze debuutalbum Somebody’s Child die langgekoesterde droom van Godfrey.

Energieke, intense tracks

Iedereen ziet als het ware de potentie in de schrijverskwaliteiten van Godfrey en na zijn optreden bij de Late Late Show op de Ierse Tv werd zijn bekendheid nog groter. Met behulp van producer Mikko Gordon (o.a. Gaz Coombes) werkte hij aan een lijst van tracks die energiek en vol passie aanvoelen. Wat dat betreft was de laatste single ‘I Need Ya’ absoluut richtinggevend; een stevige beat als basis stuwt dit nummer als het ware vooruit waarbij de gitaren weer alle ruimte krijgen. Dit soort energieke tracks komen we vaker tegen zoals de opener ‘You Know What’ waarmee het album knallend opent. Met ‘Sell Out’ noemen we waarschijnlijk het meest intens klinkende nummer van dit aansprekende debuut. Je valt als luisteraar van de ene in de andere catchy gitaarriff maar tegelijkertijd weet Godfrey vaak tempowisselingen en breaks in nummers te verwerken zodat er altijd wel een verrassing op de loer ligt die zorgt dat je als luisteraar geboeid blijft.

Een geniaal “basloopje”

Maar dit debuut is veel meer dan intense gitaarpop. Bij het stevige ‘Broken Record’ moet je even naar de diepere betekenis zoeken en met ‘Give It Up To Love’, het ingetogen ‘How Long?’ en het knappe ‘What I Said’ krijgt het middendeel van het album een wat rustiger karakter. Toch zijn ook hier de gitaren nooit ver weg en je begrijpt waarom de band inmiddels een naam heeft opgebouwd als live-act. Bij het laatste deel van het album wordt het tempo weer opgeschroefd met nummers als ‘Stay’, met ook weer die kenmerkende tempowisselingen, en ‘Jungle’ waar Godfrey nog maar eens zijn vocale mogelijkheden laat horen. Verder moeten we natuurlijk nog even het ijzersterke ‘Hold Me Like You Wanna’ met een geniaal basloopje noemen voordat het Somebody’s Child afgesloten wordt met ‘We Could Start A War’ dat we nog kennen van de gelijknamige EP. En dat afsluiten gebeurt natuurlijk weer in stijl; vanuit een ingetogen opening wordt het krachtig en dynamisch uitgebouwd tot een intens nummer waar Godfrey nog één keer alles uit zijn stem haalt. Somebody’s Child heeft jaren geduldig gewerkt en geschaafd aan hun sound en maakt met dit spannende debuut de verwachtingen meer dan waar. Veel luisterplezier!

12 februari 2023