Het moet gezegd worden; de Nederlandse formatie Solomon zet met hun debuutalbum It’s All Downhill From Here hoog in. Na jaren van kneden aan hun eigen geluid is daar nu die lang gekoesterde wens om een eigen album uit te brengen. Afgelopen weekend stonden ze nog op ESNS!

Bevlogenheid van de band

Met donkere synths wordt opener ‘Beautiful Drifter’ ingezet en na een kleine twintig seconden is daar de kennismaking met de stem van zanger/gitarist Koen de Witte. En die, warme, wat donkere maar o zo expressie volle stem blijkt gedurende de plaat een ijzersterke troef. Gaandeweg wordt het nummer vakkundig uitgebouwd tot een van de hoogtepunten van dit album en kruipt als het ware onder je huid. Solomon is een band uit Maastricht die bestaat uit vijf (muzikale) vrienden; Naast Koen bestaat de band uit Tim Haase op gitaar, Kees Houx op drums, Ido Ulmer op toetsen en Wolf van Gembert op bas. Zo is It’s All Downhill From Here een hele fijne luisterervaring en hoor je de bevlogenheid van de band in al zijn facetten terug waarbij de soms dromerige nummers vaak door de gitaarsolo’s een steviger karakter krijgen. ‘Lay It Down’ is wat ingetogen tegenover het dynamische ‘Noboby Knows’ terwijl ‘Life Line’ weer een hele mooie spanningsboog kent met fraai gitaar- en toetsenwerk.

Internationale allure

Zoals gezegd zet de band hoog in. Na een Crowdfundingsactie besloot de Maastrichtse formatie met niet de minste namen te gaan werken. Niets werd aan het toeval overgelaten; Christopher Elms (o.a. Ben Howard) tekent voor de productie maar ook het label en het agentschap waarmee Solomon werkt zijn allemaal gerenommeerde namen. De vijfmansformatie afkomstig uit Zuid Limburg, en sinds 2019 bij elkaar, bouwde gaandeweg aan een eigen sound en door de optredens in Nederland, België en Duitsland kent Solomon al een hele stevige fanbase. De productie van It’s All Downhill From Here is tot in de puntjes verzorgd. De tien tracks zijn absoluut niet rechtlijnig, eerder complex, een tikje duister en melancholisch maar worden vooral gekenmerkt door creatieve, dynamische melodielijnen vol variatie. Nummers als ‘Polly’ en ‘Run (You’ve Got To)’ zijn ondanks de grote verschillen hier hele mooie voorbeelden van. Afsluiten doet de band op dit debuut in stijl; ‘Memories’ begint met een fraaie pianomelodie waarbij de onderhuidse spanning voelbaar is en het is knap hoe de band die tot het einde weet te kanaliseren. Na enkele luisterbeurten kunnen we niet anders concluderen dan dat It’s All Downhill From Here een debuutalbum van internationale allure is geworden waarbij de verwachtingen voor een vervolg inderdaad hooggespannen zijn. Veel luisterplezier!

27 januari 2023