Softee is de artiestennaam van de in New York woonachtige zangeres Nina Grollman. Ze verliet het rurale Minnesota voor de Big Apple, maakte een carrièreswitch en brengt nu haar debuutalbum Natural uit.

Carrièreswitch

Nina Grollman, geboren in Moorhead, Minnesota koos voor New York om haar dromen na te jagen. Ondanks haar succes op het toneel van Broadway koos ze toch voor de onbekende, onzekere weg in de popmuziek. Haar stukgelopen relatie tijdens de pandemie én haar nieuwe liefde vormden de inspiratie voor dit debuut. Met de hulp van vriend en producer Jeremy Chinn die ze kent vanuit de DIY-scene van New York besloten ze naar Berlijn af te reizen om samen aan dit project te gaan werken. Resultaat is dit ijzersterke en met R&B doorspekt debuutalbum Natural.

R&B invloeden

Het album wordt geopend met het wat dromerige ‘The Floor’ waarbij we gevoelsmatig enkele decennia terug in de tijd geworpen worden. De wat zwoele stem van Softee voelt meteen aangenaam aan en het nummer had wat verder uitgebouwd kunnen worden om nog beter tot zijn recht te komen. Vervolgens is daar met ‘Isn’t Enough’ een single waarmee de Amerikaanse de schroom wat van zich af werpt en waar duidelijk de R&B-invloeden duidelijk boven komen drijven. Het nummer is zwoel, misschien zelfs wat sensueel ondanks het “break-up”-thema (“for a while, I thought that you might be with me forever” maar vocaal blijft Softee moeiteloos overeind.

Openhartig

Zo is Natural vooral een popalbum met volop R&B invloeden waarbij de Softee zich erg comfortabel lijkt te voelen en zich ook kan onderscheiden. Zo komen tracks als het funky klinkende ‘Molly’, het dansbare ‘Real Love, het wat meer elektronisch georiënteerde ‘Come Hone’ en het wat wiegende ‘Grief’ voorbij. Door het album heen horen we duidelijk de invloeden van de jaren ’90 en dat vormt geen enkele belemmering op Natural waar Nina regelmatig openhartig is.  Op dit debuut komen we ook één samenwerking tegen; bij ‘Fix It’ is er ineens de donkere rap van Namir Blad en Jordan Webb. Het catchy en van een slimme sample voorziene ‘Red Light Green Light’ en de stoere titelsong zijn waarschijnlijk de hoogtepunten van dit verrassend volwassen klinkende debuut.  Natural is een prima popdebuut waarbij we op een vernuftige wijze R&B, Retro-disco en dansbare beats voorbij horen komen. Veel luisterplezier.

27 mei 2023