Met ‘Mucho Mambo’ scoorde Skeewiff een wereldwijde hit; toen nog als Shaft overigens! Alex Rizzo en Elliot Ireland, een producers duo uit Brighton, Engeland, is terug met een wel heel speciaal album. Something Like That? is een collectie van twaalf klassiekers die tot het collectieve geheugen behoren maar die door de twee Britten omgetoverd worden tot eigentijdse, funky tracks.

Onafhankelijke “Wiff”

Ze noemen de beweging die ze in de loop der jaren in gang hebben gezet ook wel “Wiff” . Rizzo en Ireland zijn al een kleine 25 jaren actief in de muziek business. Begonnen in het Dance-circuit werd het accent daarna al snel verlegd naar de Funk en de afgelopen 25 jaar hebben ze heel veel werk uitgebracht en menig hit gehad. Tussendoor waren zij het die het onafhankelijke Jalapeno Record-label oprichtten, het label dat ook namen als Smoove & Turrell, Izo Fitzory en Kraak en Smaak in zijn stal heeft. Met dit album worden er twaalf nummers die iedereen kent, omgetoverd tot eigentijdse grooves waar de blazers en het Hammondorgel weelderig aanwezig zijn om toch die “vintage”-bite over te brengen.

Een nieuwe, eigentijdse versie van die wereldhit was nodig

Rizzo en Elliot zeggen het zelf zo: “So…. what better way to celebrate Skeewiffs Twenty Fifth Anniversary, than an album dedicated to all those glorious grooves that  we have cherished together; All the ingredients of a Wiff, Re-Wiffed with a respectful ad loving touch, for your listening pleasure”. Natuurlijk is er een nieuwe versie van ‘Sway’, de beroemde sensuele Rumba die de Zuid-Amerikaanse verleiding belichaamt en een veel zwoelere versie dan de eerder genoemde ‘Mucho Mambo’.  Maar de heren gaan verder met die grooves die altijd al tot hun verbeelding spraken en geven relatief onbekende muzikanten een prachtig podium. Zo vinden we een geweldige versie terug van ‘These Boots Are Made For Walking’, waarbij Alanna Clarke de vocalen voor haar rekening neemt.

Nieuwe identiteit

Het kan niet anders dan dat je als luisteraar bij het afspelen van Something Like That? een glimlach op je gezicht krijgt en het gevoel hebt in een soort van tijdmachine te zitten. Prachtige nummers uit de oude doos zoals ‘Spanish Flea’, ‘Misirlou’, ‘Mah Na Mah Na’ en ‘Yakety Sax’ worden door het duo van nieuwe “grooves” en ineens orkestraal klinken; het zijn de handen van beide magiërs. Elke track krijgt deels een nieuwe identiteit en zo worden deze “nieuwe” versies van ‘Soul Bossanova’ en ‘Amen Brother’ tot unieke meesterwerkjes verwerkt.  Geef je over aan de kunsten van Skeewiff en laat je onderdompelen in dat hele fijne, eigentijdse en toch retro gevoel. Een glimlach op je gezicht en een goed humeur krijg je er als garantie bij. Veel luisterplezier!

11 maart 2024