Silver Lining – Go Out Nowhere

Dat Scandinavië een perfecte voedingsbodem is voor goede muziek is een gegeven. Al decennialang worden we verrast met goede en vooral mooie muziek en daar is het nieuwe album Go Out Nowhere van de formatie Silver Lining weer een prachtig voorbeeld van.

Nordicana

Voor diegene die Silver Lining niet kennen; Silver Lining is een project waarbij diverse muzikanten bij elkaar komen. Frontvrouw Stine Andreassen en Bjørnar Ekse Brandseth kennen we natuurlijk van The Northern Belle die vorig jaar met We Wither We Bloom nog een fantastisch album afleverden en zij worden geflankeerd door Live Miranda Solberg (beter bekend als singer/songwriter Louien ) en Halvor Facl Johansen. Hun muziek wordt well als Nordicana omschreven; een Noorse variant van de Americana. Op dit tweede album van deze (gelegenheid)formatie zijn wederom de vocale harmonieën van Stine en Live wederom prachtig en bepalend voor de sfeer. Verder horen we ook nog Kim Age Furuhaug (drums/percussie) en Chris Holm (bass), beiden van Orion Belte een bijdrage leveren.

Fraaie harmonieën en zanglijnen

Het album wordt geopend met het intieme en kleine ‘Your Everything’ waar de samenzang tussen Stine en Live meteen de aandacht trekt en waar verder de subtiele percussie en pedal steel. Hierna ontbrandt de band iets meer met de titelsong en horen we ook de stem van Halvar en het is juiste die combinatie die zorgt dat dit nummer tot grote hoogte reikt. Vloeiende melodielijnen en een beperkt instrumentarium vormen vaak de basis en bij nummers als ‘The Dream’ en ‘Master Of Disguise’ word je als vanzelf op de aangename golven van warm klinkende arrangementen meegevoerd.

Om bij weg te dromen

Maar zoals bekend zijn de beide stemmen die zo mooi bij elkaar kleuren de absolute troef van Silver Lining. Bij nummers als ‘I Can’t stay’ en ‘Awake’ zijn de harmonieën van Stine en Live als het ware tastbaar en dragen beide stemmen deze vrijwel akoestische nummers. Soms krijgt het album met nummers als ‘Frosty Hands’ en ‘Silver Lining’ iets meer vaart maar over het algemeen is Go Out Nowhere een album om heerlijk bij weg te dromen en te genieten van de meerstemmigheid. En daar zit ook het verschil met de andere projecten want solo bevindt Louien zich op het singer/songwriter genre terwijl The Northern Belle ook wel met pop flirt. De expressieve stem van Stine prachtig kleurt prachtig bij die van Live maar toch zou ik bij een eventuele opvolger het toejuichen als Halvor bij meer nummers ook zijn stem mag laten horen. Maar wederom een Noorse productie om in te lijsten. Veel luisterplezier.

29 mei 2022